اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

تحصیل پزشکی در سوئد

♦ آموزشگاه آموزش زبان سوئدی اصفهان ♦

کشور سوئد در شمال قاره اروپا واقع شده و تحصیل در این کشور با توجه به بالاترین استانداردهای زندگی در خارج می‌تواند مقصد رویایی برای افراد متقاضی و خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد به حساب آید. شرایط تحصیل در سوئد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر این کشور و تحصیل رایگان در سوئد، بستگی به دانشگاه انتخابی شما در پروسه مهاجرت به سوئد دارد.

تحصیل پزشکی در سوئد، در مقابل خدمات و امکانات پیشرفته که دانشگاه‌های سوئد در اختیار دانشجو قرار می‌دهد ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای شینگن است. هزینه تحصیل پزشکی در سوئد با توجه به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه متفاوت است. برای پذیرش پزشکی و اخد ویزای سوئد، باید دوره‌های تعیین شده هر دانشگاه را شرکت کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • شرایط عمومی تحصیل پزشکی در سوئد
  • شرایط ورود به رشته پزشکی در سوئد
  • مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی در سوئد
  • هزینه های تحصیل پزشکی در سوئد
  • تحصیل پزشکی در سوئد و هزینه‌های زندگی
  • سایر رشته‌های علوم پزشکی در سوئد
  • تحصیل پزشکی در سوئد و دریافت ویزا
  • کار پس از تحصیل در رشته پزشکی سوئد
  • درآمد پزشک در سوئد

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی در سوئد، در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی سوئد، دارای برنامه‌ریزی مشابه است. این برنامه‌ریزی به این صورت است که شامل دوره‌هایی بر اساس فرآیندهای فیزیولوژیکی و همچنین علوم پزشکی پایه در رابطه با تخصص بالینی می‌باشد و این دوره‌ها به صورت کاملاً سازمان یافته ارائه می‌شوند.

تحصیل پزشکی در سوئد، حدود ۵ سال زمان می‌برد که از این مدت، ۱۸ ماه آن به صورت کارآموزی اجباری است و در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه‌هاست.

دوره‌ی کارآموزی دانشجویان پزشکی در سوئد با نظارت کامل اداره آموزش عالی و با رعایت تمام استانداردهای لازم برای پرورش پزشکان حاذق برگزار می‌شود. یک دانشجو در دوره‌ی تحصیل پزشکی در کشور سوئد، تمام آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرد.

این آموزش‌ها در رابطه با راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و درمان بیماری ارائه می‌شود. همچنین دانشجویان ایده‌ها و روش‌هایی را برای ریشه‌کن کردن برخی از بیماری‌ها می‌آموزند. یک دانشجوی پزشکی علاوه بر تحصیل به صورت تئوری، مهارت‌های عملی و روش برخورد با بیمار را یاد می‌گیرد.

تحصیل پزشکی در سوئد، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، یکی از زمان‌برترین دوره‌های تحصیلی این کشور است. دانشجویان باید دوره‌ی پزشکی خود را طی ۱۱ ترم که حدود ۵ سال و نیم مطالعه تمام وقت است؛ به پایان برسانند تا موفق به اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه‌های معتبر سوئد شوند. تحصیلات پزشکی در کشور سوئد به دو بخش پزشکی عمومی و تخصص پزشکی تقسیم‌بندی می‌شود.

در بخش اول که پزشکی عمومی است؛ برنامه‌های آموزشی پزشکی، به دانشجویان، چگونگی ساختار و کارکرد بدن انسان را می‌آموزد. مطالعات اولیه در این بخش بر درس‌هایی مانند زیست‌شناسی سلولی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک و زیست‌شناسی متمرکز می‌شود. پس از گذراندن این دوره، دانشجویان باید در آزمون پایانی شرکت کنند و پس از کسب نمره‌ی قبولی وارد دوره‌ی تخصص شوند.

به منظور ورود به دوره پزشکی، شما نیاز به تکمیل تحصیلات خود در دوره متوسطه و یا معادل آن را دارید.

مدارسی برای دانش آموزانی که سنین آن‌ها کمتر از ۱۸ سال یا سن دانشگاه است، موجود است. پزشکان حق انحصاری در حرفه خود را دارند و به‌عنوان حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند. این بدان معناست که فقط شخصی که دارای پروانه نظام پزشکی در محل زندگی است مجاز به استفاده از عنوان و انجام حرفه پزشکی است.

اگر شما یک پزشکی هستید که در کشور دیگری غیر از کشورهای اتحادیه اروپا / EEA آموزش دیده‌اید، اولین چیزی که شما نیاز دارید دانش خوب زبان سوئدی است.

اگر یک متخصص خارجی هستید یا تجربه پزشکی قابل توجهی دارید، پس‌ازآن برای شش ماه خدمات آزمایشی در یک بخش بیمارستان یا در مراقبت‌های بهداشتی اولیه پذیرفته می‌شوید. در غیر این صورت برای داشتن حق کارآموزی مجبور به گذراندن یک آزمون پزشکی کتبی و شفاهی در موضوعات پایه بالینی هستید.

قبل از آن شما باید دوره قانون پزشکی سوئد را بگذرانید تا بتوانید برای پروانه تمرین سوئد اقدام کنید. داشتن مهارت‌های زبان خوب برای کار کردن به‌عنوان یک پزشک در سوئد بسیار مهم است.

این یک شرط ضروری در همکاری با همکاران، بیماران و کارکنان دیگر است. مهارت‌های خوب زبان نیز می‌تواند برای پزشک، رسیدن به پست موردعلاقه‌اش را آسان‌تر کند. دانش مستقل در زبان سوئدی، شرطی برای اخذ مجوز برای کسانی است که در خارج از منطقه اتحادیه اروپا / EEA آموزش دیده‌اند.

برای پزشکانی که دارای مدرک پزشکی از خارج از اتحادیه اروپا / EEA هستند، لازم است که یک مجوز سوئدی برای کار و یک مدرک تخصصی دریافت کنند. هیئت ملی بهداشت و رفاه سوئد (Socialstyrelsen) مرجع معتبری است که پیشینه علمی و بالینی شما را ارزیابی می‌کند. اولین گام در این فرآیند، ارزیابی آموزش خارجی شما است.

اگر درخواست فرد متقاضی برای شروع کار پزشکی در سوئد پذیرفته شد و دعوت‌نامه شغلی دریافت کرد می‌تواند اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای کار سوئد انجام دهد. به این منظور متقاضی باید درخواست خود را به سفارتخانه یا کنسولگری کشور سوئد اعلام نماید.

بعد از مشخص شدن زمان مصاحبه حضوری در سفارتخانه این کشور، فرد باید مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود را تهیه کرده و به مسئول مربوطه ارائه کند.

  • ارائه دعوت‌نامه شغلی دریافت شده
  • پاسپورت معتبر
  • دریافت فرم و تکمیل آن
  • ارائه رسید از پرداخت هزینه‌های اخذ ویزای کار سوئد
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه تأیید شده
  • رزرو بلیت رفت به کشور سوئد
  • انجام آزمایش‌ها و معاینات پزشکی تعیین‌شده
  • رزومه کامل و دقیق شغلی
  • مدرک معتبر زبان
  • آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده
  • اصل و فتوکپی مدارک شناسایی
 

مهمترین مزایا و معایب تحصیل در سوئد

دولت سوئد سالانه میلیون‌ها دلار بابت کمک هزینه‌های تحصیلی و بورسیه را در اختیار دانشگاه‌ها و دانشجویان علاقمند قرار می‌دهد که همین موضوع باعث شده تا تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد به عنوان آرزوی بسیاری از دانشجویان بین المللی مبدل گردد.
 
اولین موضوع در مورد مزایای تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد به ثبات اقتصادی باشد. سوئد با داشتن استاندارد‌های بالایی در زمینه اقتصادی و اجتماعی دارد جزو با ثبات‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌گردد.
 
چرخه اقتصادی در کشور سوئد بر محور صنایع چوبی و ماشین‌آلات وابسته بوده و محصولاتی مانند کاغذ، محصولات فولادی و آهنی، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه موتوری جزو مهمترین موارد چرخه اقتصادی کشور سوئد به حساب می‌آیند و همچنین کشور سوئد جزء ثروتمندترین کشورهای منطقه به حساب آمده و دانشجویانی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد هستند و این کشور به مقطع تحصیلی خود و یا کار و زندگی انتخاب کردند می‌توانند بدون هیچ گونه دغدغه در رابطه با اشتغال دوران تحصیل خود در رشته پزشکی در کشور سوئد را با موفقیت پشت سر گذاشته و سپس مشغول به کار شوند.

شرایط ورود به رشته پزشکی در سوئد

تحصیل در رشته پزشکی سوئد برای متقاضیانی که به دنبال تحصیل در رشته‌ی پزشکی در خارج از کشور هستند یکی از گزینه‌های مناسب است. تحصیل پزشکی سوئد یکی از پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت به این کشور است. افرادی که متقاضی هستند می‌توانند با تحصیل پزشکی در کشور سوئد با توجه به وجود دانشگاه‌های معتبر در این کشور و سطح علمی بالا می‌توانند آینده روشنی را برای خود رقم بزنند
 
سوئد کشوری خوش آب و هوا و خوشامدگویی است که فرصت‌های هیجان‌انگیز زیادی برای تحصیل، کار و اوقات فراغت فراهم می‌کند. در سوئد حدود ۳۰.۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی وجود دارد که یک محیط چند فرهنگی مهیج را برای همه دانشجویان فراهم می‌کند.
 
آموزش ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی بسیار مهم است، زیرا آن‌ها افرادی هستند که بیشتر از همه به ما احتیاج دارند. با افزایش روزافزون جمعیت جهان، دانشکده‌های پزشکی سخت تلاش می‌کنند تا از به‌روز بودن تدریس خود اطمینان حاصل کنند و مهارت‌های بالینی لازم برای دانشجویان پزشکی را پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان پزشکی فراهم می‌کنند.
 
داشتن مدرک پزشکی دانش بنیادی لازم برای کار به عنوان پزشک را به شما می‌دهد. شما ماژول‌هایی را مطالعه خواهید کرد که به‌شدت بر روی علوم پزشکی مانند زیست‌شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی و میکروبیولوژی تمرکز دارند. همچنین ماژول‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما امکان می‌دهد مناطق مختلف پزشکی را بررسی کنید، به‌عنوان‌مثال اطفال یا طب عمومی.
 
مدرک شما در مخلوطی از حالت‌ها تحویل داده می‌شود. این شامل سخنرانی‌ها و درس گروهی‌ها و همچنین جلسات عملی و آزمایشگاهی خواهد بود. همچنین از شما خواسته خواهد شد که در یک جایگزینی طولانی شرکت کنید، جایی که به شما فرصتی داده می‌شود تا مهارت‌های عملی خود را افزایش دهید، درحالی‌که تجربه بالینی کسب می‌کنید. به‌طورکلی، جایگاه شما به شما امکان می‌دهد در هر زمینه پزشکی کار کنید تا اطمینان حاصل شود که برای هر حرفه پزشکی آماده هستید.
 
جهت تحصیل در رشته پزشکی مهم‌ترین موردی که باید رعایت کنید، مسئله زبان انگلیسی است. برای تحصیل در رشته پزشکی سوئد نه‌تنها باید به زبان انگلیسی مسلط باشید بلکه یادگیری زبان سوئدی نیز الزامی است. علت این دوزبانه بودن برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی بحث آموزش علمی و آموزش عملی است.
 
تحصیل پزشکی سوئد ۵ سال و نیم به طول می‌انجامد که از این مدت ۲ سال آن مربوط به دروس علوم پایه، آسیب‌شناسی، ویروس‌شناسی و… است و همچنین دارای یک دوره ۱۸ ماهه اجباری کارآموزی در مراکز پزشکی و درمانی کشور سوئد است.
 
در دانشگاه‌های سوئد استادان در کلاس‌های درس به زبان انگلیسی سخن می‌گویند. از طرفی ضرورت فراگیری زبان سوئدی به این دلیل است که برای گذراندن مراحل عملی پزشکی معمولاً دانشجویان دریکی از بیمارستان‌های کشور سوئد مشغول به گذراندن دوره خود می‌شوند که برای برقراری ارتباط راحت با بیماران می‌بایست به زبان سوئدی مسلط باشند. همچنین گاهی اوقات بعضی از استادان در دانشگاه‌های سوئد دوره‌ها و کلاس‌هایی را برگزار می‌نمایند که به زبان سوئدی است.
 
دانش زبان سوئدی، گذراندن دوره‌های مهارت و قبولی در آزمون، آشنایی با قوانین و سپری کردن دوره‌های کارورزی بالینی موارد حائز اهمیت است. برای تحصیل پزشکی متقاضیان باید معدل بالای ۱۴ داشته باشند ولی درصد قبولی با معدل بالای ۱۶ بیشتر است. رشته پزشکی در سوئد در بحران نیروی کار قرار دارد که همین موضوع توانسته ذهن افراد را در خصوص کار و اقامت پس از تحصیل به سمت خود سوق دهد.

دانشگاه‌های پزشکی در سوئد تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد و دانشگاه معتبر این کشور همواره مورد توجه دانشجویان بین المللی در سراسر جهان بوده است. دانشگاه‌های سوئد از کیفیت تحصیلی بسیار بالا و استانداردهای آموزشی بالایی در زمینه پزشکی بهره‌مند می‌باشند.

بنابراین رقابت بسیار زیادی بین متقاضیان جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد و ورود به یکی از دانشگاه‌های موجود در این کشور وجود دارد. اغلب دانشگاه‌های سوئد در رنکینگ بالای علمی در سراسر دنیا می‌باشند.

از جمله  دانشگاه معتبر موجود در کشور سوئد که خدمات آموزشی و تحصیلی جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد را ارائه می‌نمایند می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه گوتنبرگ (دانشگاه گوتنبرگ، موسسه پزشکی)
  • موسسه کارولینسکا
  • دانشگاه لینشوپینگ (دانشگاه لینشوپینگ، گروه علوم پزشکی و بهداشت)
  • دانشگاه لوند (دانشگاه لوند، دانشکده پزشکی)
  • دانشگاه اومئو (دانشگاه Umea، دانشکده پزشکی)
  • دانشگاه اوربرو (دانشگاه اوربرو، دانشکده پزشکی و سلامت)
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا

 

مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی در سوئد

متقاضی رشته پزشکی در سوئد باید برای دستیابی به پذیرش تحصیلی خویش در این کشور، مدارک تحصیلی خود را مطابق درخواست دانشگاه ارائه دهد. مهم‌ترین مدارک موردنیاز هر فرد به شرح زیر است:

  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه تاریخ اعتبار
  • ارائه تمامی ریزنمرات دوره دبیرستان به همراه پیش‌دانشگاهی به صورت ترجمه‌شده
  • ارائه عکس پرسنلی به تعداد ۳ عدد برای سفارت
  • اسکن عکس برای ارسال اینترنتی جهت اخذ پذیرش
  • ارائه فرم (CV) معرفی‌نامه شخصی
  • انجام آزمایش‌ها پزشکی
  • گواهی‌عدم سوئد پیشینه
  • گواهی مهارت زبان سوئدی
  • مدرک زبان آیلتس (بین ۶ تا ۷)
  • ارائه یک موضوع تحقیقاتی
  • معرفی یک حساب بانکی برای اثبات وضعیت مالی
  • اصل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و ترجمه آن
  • ارائه انگیزه نامه تحصیل در این رشته که تأثیر بسزایی در پذیرش دارد
  • ارائه ترجمه شناسنامه و کارت ملی

ارائه توصیه‌نامه از اساتید معتبر برای پذیرش تحصیلی (الزامی نیست صرفاً شانس پذیرش را افزایش می‌دهد)روند اخذ پذیرش در رشته پزشکی سوئد به شرح زیر است:

  • رعایت شرط معدل: برای پذیرش حداقل معدل ۱۴ نیاز به ولی معدل بالای ۱۶ شانس قبولی با بیشتر خواهد کرد.
  • ارائه مدرک زبان: برای تحصیل در سوئد نیاز به مدارک زبان سوئدی TISUS و یا SVENSKA است.
  • درخواست پذیرش: می‌بایست یک فرم درخواست و انگیزه نامه تحصیلی برای دانشگاه ارسال شود که دانشگاه را مجاب به پذیرش کنید.
  • ثبت‌نام اینترنتی: در صورت پذیرش تحصیلی می‌بایست تمام مدارک لازم برای دانشگاه را به صورت ترجمه‌شده ارائه کند.
  • درخواست ویزا: پس از پذیرش نهایی می‌بایست جهت اخذ وقت سفارت اقدام نمود.
  • جلسه مصاحبه: هدف اخذ ویزا، بررسی سوءپیشینه و بررسی تمکن مالی موردنیاز قرار گرفتن من است.

 

نحوه اخذ پذیرش پزشکی عمومی در سوئد

افرادی که میخواهند به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد مشغول شوند باید دقت کنند که دانشگاه‌های سوئد معیار ارزیابی جهت مدارک فرد را در نظر می‌گیرند این معیار ارزیابی Merit Rating نام دارد. مدارکی که توسط فرد خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد ارائه میگردد.

بعد از ارزیابی توسط واحد مربوطه دارای نمره‌های خواهد شد. هر دانشگاه با توجه به اولویت‌های خود حداکثر و حداقل برای این منظور تعیین کرده و سپس به اخذ دانشجو جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد می‌پردازد هرچه نمره فرد به حداکثر درجه مشخص شده است به دانشگاه مورد نظر نزدیک‌تر باشد برای پذیرش فرد شانس بیشتری خواهد داشت.

البته باید این موضوع را ذکر کنیم که این درجه از نظرات برای دانشگاه‌ها دارای تفاوت بوده و دانشگاه‌ها به صورت سالانه حداکثر نمره را تعیین می‌نماید.

افراد و دانشجویانی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد هستند و می‌خواهند به زبان سوئدی دوران تحصیل خود در رشته پزشکی در کشور سوئد را پشت سر بگذارند باید آزمونی به نام TISUS شرکت کرده و در آن نوع قبولی را کسب کنند.

مهمترین فاکتور جهت قبول شدن در این آزمون تسلط کامل به زبان سوئدی است و دانشجویانی که بیش از هر اقدامی باید بتوانند این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند تا جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد آماده گردد.

آزمون نام برده شده دارای سه بخش در قسمت درک مطلب، نوشتار و همچنین بخش مصاحبه می‌باشد، آزمون نامبرده چند بار در سال برگزار شده و افراد متقاضی به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد می‌توانند از خارج از کشور سوئد نیز در این آزمون شرکت کرده و در آن قبول شوند.

متقاضیانی که می‌خواهند به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد مشغول شوند مایل هستند تا در این آزمون در خارج از کشور سوئد شرکت کنند باید با استفاده از سوئد مراجعه کرده و در آزمون ثبت نام نمایند در داخل کشور سوئد چیزی در حدود ۱۶۰۰ کرون و در خارج از کشور سوئد ۲۰۰۰ کرون است.

نکته قابل ذکر در اینجا این است که این آزمون بر خلاف آزمون آیلتس یا تافل مشکلی را برای دانشجو ایجاد نکرده و تنها حالت قبولی و مردودی در این آزمون مطرح می‌باشد.

هر فرد برای آنکه بتواند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های متعدد موجود در کشور سوئد جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد دریافت نماید و مدارک نیاز دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مدرک زبان آیلتس معتبر ارائه مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات ارائه کپی و اصل شناسنامه ارائه انگیزه نامه تحصیلی و همچنین ارائه موضوعات تحقیقاتی و موارد دیگر این چنینی اشاره نمود.

 

نحوه اخذ پذیرش تخصص پزشکی در سوئد

دوره تخصص در رشته پزشکی در کشور سوئد از طریق هیئت ملی بهداشت و رفاه در کشور سوئد صورت می‌پذیرد که لازم مبنی بر صلاحیت‌های تخصصی برای افراد مختلف را صادر می‌نماید می‌خواهد به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص مشغول شود، باید یک دوره آموزشی را برای دریافت مدرک تخصص در طول مدت ۵ سال پشت سر بگذارد.

برای شرکت در دوره‌های تحصیل تخصصی در کشور سوئد باید مجوز لازم از کشور سوئد برای تمرین دوره‌ها صادر شده و توسط فرد متقاضی دریافت گردد. بعد از آنکه مجوزهای لازم صادر شد فردی که می‌خواهد به تحصیل در رشته پزشکی در دوره تخصص مشغول شود می‌تواند برای  دوره‌های تحصیلی تخصص درخواست نمایند.

در صورتی که فرد مورد نظر که می‌خواهد به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد مشغول شود دارای صلاحیت تخصص در خارج از اتحادیه اروپا یا اقتصاد اتحادیه اروپا باشد قاعده کلی مبنی بر این است که دوره‌های تخصص در کشور سوئد حداقل به ۵ سال زمان احتیاج دارد تا با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

در صورتی که فرد متقاضی به تحصیل در دوره تخصص در رشته پزشکی در کشور سوئد از خارج از اتحادیه اروپا مدرک تخصصی ویژه‌ای را ارائه نماید می‌تواند دوره‌های تخصص در کشور سوئد را نیز آغاز نماید.

برای این کار اجازه شروع به کار در دوره‌های تخصص مورد احتیاج است و باید مجوز سوئدی برای کار در حیطه پزشکی نیز توسط فرد متقاضی به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص دریافت گردد. همچنین ممکن است در هنگام درخواست برای دریافت مدرک تخصصی در رشته پزشکی در کشور سوئد آموزش‌های تخصصی از هر کشور دیگری نیز شامل گردد.

که این موضوع به این معنا باشد که دوازده آموزشگاه تخصصی در کشور سوئد جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد ممکن است برای تاییدیه صلاحیت تخصصی فرد مورد نظر کافی باشد و این موضوع مشروط بر این است که مدارک تحصیلی مناسبی در مورد دوره‌های تخصصی از کشور مورد نظر توسط فرد متقاضی ارائه گردد.

افرادی که به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص مشغول می‌شوند برای بازگشت و کار در کشور خود باید در کشور سوئد تحت آموزش‌های تخصصی قرار بگیرند. دوره‌های تخصصی تحصیلات تکمیلی تحت سیستم آموزش‌عالی دانشگاهی و بالینی در کلینیک‌های بیمارستان در کشور سوئد صورت می‌پذیرد.

آموزش‌ها و پژوهش‌هایی که در دوره تخصص در رشته پزشکی در کشور سوئد در اختیار فرد دانشجو قرار می‌گیرد طبق استانداردهای کشور سوئد می‌باشد. آموزش‌ها در اکثر رشته‌های پزشکی در چارچوب قوانین دانشگاه‌های بیمارستان مورد نظر ارائه می‌گردد.

برای دانشجویان پذیرفته شده در دوره‌های تحصیل تخصص در رشته پزشکی در کشور سوئد زبان سوئدی و فراگیری آن به صورت کامل یک الزام می‌باشد. محتوا‌های ارائه شده در دوره‌های آموزش پزشکی در زمینه دوره تخصص در رشته پزشکی در کشور سوئد معادل آموزش تخصصی این کشور است که توسط هیئت ملی بهداشت و رفاه مجاز شناخته می‌گردد.

آموزش به همان روشی که برای متخصصان سوئدی ارائه می‌گردد که شامل ۳ الی ۵ سال کار بالینی که در حدود ۴ سال آن در دوره تخصصی مربوطه و ۱۶ الی ۱۸ ماه نیز در دوره تخصص‌های مجاور می‌باشد ارائه می‌گردد.

یک سری دوره‌های تئوری نیز در مدت زمان کوتاهی برای فرد علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص ارائه می‌گردد و در طول دوره‌های آموزشی پزشک در حالی که تحت نظارت است.

مطابق با قوانین و مقررات مربوط به کشور سوئد در زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت‌های ویژه در مناطق تحت پوشش در برنامه‌های پژوهشی و آموزشی و همچنین انواع دیگر مراقبت‌ها به مراقبت پزشکی کمک می‌نماید.

این موضوع به این معنا می‌باشد که فردی که به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص مشغول خواهد شد و به تدریج و مطابق با صلاحیت واقعی خود وظیفه ویژه‌ای را دریافت کرده و یک سرپرست ویژه نیز برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود.

دوره‌های آموزشی با توجه به نیازهای فردی فرد مورد نظر که به تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصصی مشغول خواهد شد طراحی می‌گردد که ممکن است با توجه به تخصص و نیازهای کشور خود دارای مقداری تفاوت باشد.

برای برخی از پزشکان فقط دوره آموزشی کوتاه مدت لازم است در حالی که برخی دیگر از افراد ممکن است تمایل به آموزش به صورت کامل داشته باشند بر این است که فرد مورد نظر که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص است مدرک حرفه‌ای شناخته شده از دانشگاه پزشکی را ارائه نموده به عنوان پزشک در کشور خود به صورت کامل به رسمیت شناخته شود.

علاوه بر این بار حداقل ۲ سال سابقه کار به عنوان پزشک در بیمارستان نیز لازم است و همچنین مصاحبه شخصی برای انجام‌پذیر است دانشگاه مورد نظر در کشور سوئد جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد در دوره تخصص مورد نیاز می‌باشد.

 

هزینه های تحصیل پزشکی در سوئد

اگر پاسپورت یکی از کشورهای EU / EEA یا سوئیس را داشته باشید، واجد شرایط تحصیل رایگان در سوئد هستید! اگر صاحب گذرنامه از هر کشور دیگری هستید، متأسفانه هزینه کمی بیشتر است:

دولت سوئد برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا / EEA و سوئیس هزینه تحصیل را از ترم پاییز ۲۰۱۱ تعیین کرد. این سوئد را به یکی از کشورهای مقصد گران اروپا برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرد.

امروز هزینه تحصیل از ۸۰.۰۰۰ کرون (حدود ۸۰۰۰ یورو) در سال تا ۱۹۰.۰۰۰ کرون (حدود ۱۹۰۰۰ یورو) در سال بر اساس برنامه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید و دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، متفاوت است.

برنامه‌های لیسانس به‌طورکلی هزینه بسیار کمتری نسبت به دوره کارشناسی ارشد دارند. اگرچه این ممکن است برای برخی از گزینه‌های گران‌قیمت باشد، دانشجویانی که برای تحصیل به سوئد می‌آیند تحصیلات سطح بالایی را به دست می‌آورند که پس از فارغ‌التحصیلی درهای جهانی را برای فرصت‌های شغلی مهیج باز می‌کند.

هزینه‌های تحصیلات عالی سالانه در سوئد بسته به دانشگاه و برنامه متفاوت است. هزینه‌های تحصیل در سوئد از تقریباً ۸۰.۰۰۰ کرون در سال (تقریباً ۸.۳۰۰ یورو یا ۹.۲۰۰ دلار از اکتبر ۲۰۱۶) تا ۱۳۰.۰۰۰ کرون (یا تقریباً ۱۳.۰۰۰ یورو یا ۱۴.۶۰۰ دلار از اکتبر ۲۰۱۶) است.

هزینه‌های تحصیل پزشکی در سوئد در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بسیار متفاوت است به‌طور که در دانشگاه‌های دولتی هزینه تحصیل بین ۴ هزار یورو الی ۱۰ هزار یورو است اما این مقدار در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت است. به‌طور سالانه هزینه‌های تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی سوئد بین ۱۸ هزار یورو الی ۲۴ هزار یورو است. در صورتی که دانشجویان می‌توانند در کشورهایی مانند اتریش، آلمان و فرانسه، به‌طور رایگان این رشته را به اتمام برسانند.

مقررات پذیرش در هر دوره‌ای و در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند، به‌تبع شهریه هر دانشگاهی بسته به دوره انتخابی و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. علاوه بر شهریه دوره قبل از پذیرش همراه با ارسال درخواست متقاضی می‌بایست هزینه پردازش درخواست خود را واریز کند.

در برخی از دانشگاه‌های دولتی نیاز به پرداخت شهریه نیست البته این‌عدم پرداخت شهریه برای همه دانشجوها صدق نمی‌کند، اگر شما نیاز به پرداخت هزینه جهت تحصیل دارید، باید هزینه به دانشگاه مربوط در مقدار و زمان مشخص پرداخت شود همه دانش آموزان در سوئد نیاز به خرید کتاب‌های درسی خود دارند و به‌طور متوسط ​​۷۵۰ کرون در ماه برای این منظور هزینه می‌کنند.

 

بورس تحصیلی برای تحصیل در سوئد

روش‌های مختلفی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در سوئد بورس تحصیلی بگیرند. فرصت تحصیل در سوئد ممکن است با چندین فرصت بورس تحصیلی در مقابل شما باشد. ۲۰۰۰ دانشجو در سال از بورس و کمک‌هزینه تحصیلی CIEE بهره‌مند می‌شوند – این مبلغ بیش از ۸ میلیون دلار برای کمک به دانش‌آموزانی مانند شما است.

برخی از دانشجویان با ایجاد کمک‌هزینه اضافی ۸۰۰۰ پوند در سال واجد شرایط ۳۰۰۰ پوند اضافی خواهند بود. جزئیات بیشتر واجد شرایط بودن در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط دولت تأیید می‌شود. دانشجویان همچنان می‌توانند به بودجه وام‌های شهریه و نگهداری از شرکت وام‌های دانشجویی دسترسی پیدا کنند.

تحصیل پزشکی در سوئد و هزینه‌های زندگی

هزینه زندگی در سوئد بسته به محل زندگی شما متفاوت است. اگر دریکی از مدارس پایتخت این کشور، استکهلم تحصیل می‌کنید، باید آمادگی پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتر از هزینه تحصیل در یک شهر کوچک‌تر مانند بوروس را داشته باشید.

در سراسر کشور، هزینه‌های ماهانه به‌طور متوسط ​​حدود ۸۰۰۰ کرون (۸۰۰ یورو) است.

در برخی از شهرهای بزرگ، گزینه‌های مسکن دانشجویی به‌اندازه کافی وجود ندارد. با این حال وب‌سایت‌هایی در دسترس است که در آن افراد تمایل دارند خانه‌ها و آپارتمان‌های خود را برای اشتراک با دانشجویان دیگر در همان شهر باز کنند.

اگر می‌خواهید هنگام تحصیل در دانشگاهی در سوئد پس‌انداز کنید، یافتن این فرصت‌ها بسیار مهم است. هنگام اقدام برای برنامه لیسانس یا کارشناسی ارشد در سوئد، باید به مقامات مهاجرت ثابت کنید که در طول مدتی که در این کشور اقامت خواهید داشت، می‌توانید با موفقیت خود را تأمین مالی کنید.

هزینه‌های زندگی به محل تحصیل بستگی دارد (شهرهای بزرگ معمولاً گران‌ترند) اما تقریباً ۸۰۰۰ کرون در ماه شامل اجاره یا ۹۲۵ دلار / ۸۳۰ یورو از اکتبر ۲۰۱۶ است. هزینه مراقبت‌های بهداشتی برای دانشجویان بین‌المللی بسته به اینکه شما یک شهروند اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس هستید یا نه و همچنین مدت زمان تحصیل در سوئد متفاوت است

 

سایر رشته‌های علوم پزشکی در سوئد

دندان‌پزشکی

این رشته در کشور سوئد در سه گرایش ارتودنسی؛ بیماری‌های دهان و دندان و پریودنتولوژی ارائه می‌شود. مدت تحصیل  در این رشته حدود ۵ سال به طول خواهد انجامید که به صورت تمام وقت است. در این رشته نیز همانند پزشکی نیاز به فراگیری زبان انگلیسی و سوئدی است. درزمینه‌ی دندان‌پزشکی در سوئد رشته بهداشت دهان و تکنسین دندان نیز ارائه می‌گردد که مدت این دوره سه سال است.

هزینه تحصیل در دوره دندان‌پزشکی حدود معادل ۶ تا ۱۲ هزار دلار است.

داروسازی

شخصی که علاقه‌مند تحصیل در رشته داروسازی است باید اطلاعاتی در خصوص علوم پایه به عنوان مقدمه داروسازی شامل شیمی، زیست‌شناسی، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی و داروشناسی داشته باشد. به دلیل اینکه میزان تقاضا برای ورود به این رشته بسیار زیاد است باید فرد دارای نمره بالای در دروس شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضیات به عنوان دروس علوم پایه باشد.

این رشته در سوئد در دو مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس تدریس می‌گردد. شهریه این رشته بسته به اینکه  دانشگاه دولتی یا خصوصی باشد متفاوت است. متقاضی پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بخش تجویز دارو مشغول به کار شوند.

پرستاری

تحصیل در رشته پرستاری در سوئد یک دوره حدوداً ۳ساله است و در این دوره ۱۸۰ واحد درسی ارائه می‌گردد. در این دوره سه‌ساله دروس مختلفی تدریس می‌شود. سال اول دروس مقدماتی شامل آناتومی، میکروب‌شناسی، فیزیولوژی، داروشناسی و…آموزش داده می‌شود. سال دوم شامل سلامت و روش‌های علمی و سال آخر دانشجو بایستی بر روی پایان‌نامه خودکار کند.

برای تحصیل در این رشته نیز شخص باید به زبان سوئدی نیز تسلط کافی داشته باشی کمک مالی جدیدی از اوت ۲۰۲۰ برای پرستاری، مامایی و برخی از دانشجویان حرفه‌ای بهداشت پزشکی اعلام‌شده است – به دانشجویان بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پوند پیشنهاد می‌شود و نیازی به بازپرداخت نیست.

 

تحصیل پزشکی در سوئد و دریافت ویزا

از مزایای بسیار بزرگ در کشور سوئد نسبت به سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان این است که برخی برخلاف کشورهای مانند آلمان که صدور ویزا برای همراهان دانشجو با مشکلات و موانع بسیار زیادی روبرو شده و دست و پنجه نرم می‌کند و در برخی از موارد نیز به صورت کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در کشور سوئد فرد متقاضی می‌تواند با داشتن ویزای تحصیلی همسر و فرزندان خود که زیر ۱۸ سال سن دارند را نیز به همراه خود به این کشور ببرد و متقاضی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد است. پس از گذشت یک ترم می‌تواند نسبت به تحصیل خود در دانشگاه سوئد اقدام کرده و با هزینه بسیار پایین تحصیلات خود در رشته‌های مختلف در کشور سوئد را دنبال نمایند.

تحصیل در رشته پزشکی در کشور سوئد است در صورتی که دانش کافی در زبان سوئدی نداشته باشد می‌تواند در کلاس‌های آموزشی جهت یادگیری زبان سوئدی شرکت کرده البته هزینه این دوره‌ها به صورت جداگانه از فرد دانشجو اخذ می‌گردد.

کار پس از تحصیل در رشته پزشکی سوئد

رشته پزشکی همواره جزو مشاغلی است که در صدر فهرست مشاغل موردنیاز سوئد قرار دارد. همچنین پزشکان در سوئد از بالاترین سطح درآمدی در بین سایر مشاغل حوزه سلامت برخوردار هستند.

درزمینه‌ی حمایت اتحادیه کاری و نیز حمایت دولتی در قالب سیستم رفاه تکمیلی نیز پزشکان حرف اول را در سوئد می‌زنند. پزشکان در سوئد علی‌رغم نرخ بیکاری سال جاری ۶.۸٪ است، فرصت‌های شغلی زیادی دارند.

در صورت اخذ تخصص بیش‌ترین سطح درآمد در سوئد را نیز به خود اختصاص می‌دهند. زندگی در سوئد ماهیانه بین ۱۰۰۰€ تا ۱۲۰۰€ (یورو) هزینه خواهد داشت. البته دانشجویان با رزرو خوابگاه‌های دانشگاهی یا اجاره اشتراکی منزل با دانشجویان دیگر می‌توانند هزینه‌های خود را حتی به ماهی ۸۰۰€ (یورو) نیز برسانند.

در واقع زندگی در سوئد نسبت به ایران بدون احتساب اجاره منزل ۸۳.۹۹٪ گران‌تر است.

اجاره خانه نیز در سوئد در مقایسه با ایران ۸۳.۵۹٪ گران‌تر است. سوئد یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که عضو اتحادیه اروپا و شینگن است که این موضوع خود می‌تواند امید بسیاری را برای دانشجویان به دنبال داشته باشد. چراکه دانشجویان می‌توانند نه‌تنها در سوئد بلکه در تمامی اتحادیه اروپا امید به اخذ کار داشته باشند.

تعدادی از دانشگاه‌های سوئد جهت تحصیل رشته‌های پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است بنابراین بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توان به ایران بازگشت و به کار طبابت مشغول شد.

تقریباً ۳۶۰۰۰ پزشک در سوئد مشغول به کار هستند. بیشتر آن‌ها در شورای شهرستان استخدام می‌شوند و در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها کار می‌کنند. حدود یک‌سوم کار در کلینیک‌های خصوصی، درزمینه‌ی بهداشت حرفه‌ای، تحقیق یا تدریس است.

متوسط حقوق پزشکان کارآموز ۲۹۶۰۰ کرون «۳۵۴۴ دلار آمریکا» در ماه است. برای پزشکان باتجربه ماهانه ۴۰۵۰۰ «۴۸۴۹ دلار آمریکا» است. متوسط دستمزد متخصصان ۵۴۸۰۰ کرون «۶۵۶۱ دلار آمریکا» در ماه است. بعلاوه، اکثر پزشکان برای کار هنگام احتیاط و آماده‌به‌کار پاداش دریافت می‌کنند.

اگر عضوی از انجمن پزشکی سوئد باشید، می‌توانید به نکات و آمار مربوط به حقوق و مذاکرات مربوط به حقوق دسترسی پیدا کنید.

 

درآمد پزشک در سوئد

شخصی که درزمینه‌ی پزشکی در سوئد کار می‌کند معمولاً ماهیانه حدود ۶۷.۴۰۰ کرون درآمد دارد. محدوده حقوق از ۱۴۱۰۰ کرون (کمترین میانگین) تا ۲۰۱۰۰۰ کرون (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بیشتر است). این متوسط حقوق ماهیانه شامل مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا است.

کلیه پزشکان تحت سیستم حقوق فردی قرار دارند و در زمان اشتغال خود در مورد حقوق خود مذاکره می‌کنند. ازآنجاکه دستمزد فردی و متفاوت است، دستمزد بین افراد بسته به لیاقت‌ها و مهارت‌های فردی متفاوت است.

میانگین حقوق و دستمزد برای پزشکان AT (پزشک داخلی) ۳۳۱۶۰ کرون در ماه و برای پزشکان ST (پزشک مقیم) ۴۶۳۵۸ کرون در ماه بود. حقوق پزشکان متخصص به پایان رسیده ماهانه ۶۳.۹۲۱ کرون و یک پزشک برتر ماهانه ۷۷۳۵۵ کرون بود. بعلاوه، برای بیشتر پزشکان خدمات اضطراری و اورژانس جبران می‌شود.

 

محدوده حقوق و دستمزد

حقوق پزشکان در سوئد از ۱۴۱۰۰ کرون در ماه (حداقل متوسط حقوق) تا ۲۰۱۰۰۰ کرون در ماه (حداکثر متوسط حقوق، حداکثر واقعی بیشتر بالاتر است) است.

حقوق متوسط

میانگین درآمد پزشک در سوئد ۶۶۰۰۰ کرون در ماه است، به این معنی که نیمی (۵۰٪) افرادی که در دنیای پزشکی کار می‌کنند کمتر از ۶۶۰۰۰ کرون درامد دارند درحالی‌که نیمی دیگر بیش از ۶۶۰۰۰ کرون درامد دارند. متوسط نشان‌دهنده ارزش دستمزد متوسط است.

به‌طورکلی، شما می‌خواهید در سمت راست نمودار باشید و گروهی بیش از حقوق متوسط دریافت می‌کنند.

صدک ها

نزدیک بودن به میانه دو مقدار است: صدک ۲۵ و ۷۵. بامطالعه از نمودار توزیع حقوق و دستمزد، ۲۵٪ از افرادی که در بهداشت و پزشکی کار می‌کنند کمتر از ۳۶۱۰۰ کرون دریافت می‌کنند درحالی‌که ۷۵٪ آن‌ها بیش از ۳۶۱۰۰ کرون درامد دارند.

همچنین، ۷۵٪ افرادی که در بهداشت و پزشکی کار می‌کنند کمتر از ۱۳۱.۰۰۰ کرون درامد دریافت می‌کنند درحالی‌که ۲۵٪ بیش از ۱۳۱.۰۰۰ کرون درامد دارند.

تفاوت میانگین و میانگین حقوق چیست؟ هر دو شاخص هستند. اگر حقوق و دستمزد شما از هر دو میانگین و متوسط بالاتر باشد، در حال حاضر بسیار خوب عمل می‌کنید. اگر حقوق شما از هر دو کمتر باشد، افراد زیادی بیش از شما درآمد دارند و جای پیشرفت زیادی وجود دارد. اگر دستمزد شما بین متوسط و متوسط است، پس اوضاع می‌تواند کمی پیچیده باشد.

 

مقایسه حقوق و دستمزد بر اساس سطح تجربه

سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هرچه سال‌ها تجربه بالاتر باشد، دستمزد پزشک نیز بالاتر می‌رود. به‌طورکلی، پزشکانی که از دو تا پنج سال تجربه دارند به‌طور متوسط ۳۲٪ بیشتر از تازه‌کارها و دانش آموزان در تمام صنایع و رشته‌ها درآمد دارند.

افراد حرفه‌ای با تجربه بیش از پنج سال به‌طور متوسط ۳۶ درصد بیشتر از کسانی که پنج سال یا کمتر سابقه کار دارند درآمد کسب می‌کنند.

سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هرچه سال‌ها تجربه بالاتر باشد، دستمزد نیز بالاتر می‌رود. به‌طورکلی، کارکنانی که از دو تا پنج سال تجربه دارند به‌طور متوسط ۳۲٪ بیشتر از تازه‌کارها و دانش آموزان در تمام صنایع و رشته‌ها درآمد دارند.

افراد حرفه‌ای با تجربه بیش از پنج سال به‌طور متوسط ۳۶ درصد بیشتر از کسانی که پنج سال یا کمتر سابقه کار دارند درآمد کسب می‌کنند.

تغییر در حقوق براساس تجربه از یک مکان به مکان دیگر متفاوت است و بستگی زیادی به زمینه شغلی نیز دارد. داده‌های نمایش داده شده در اینجا میانگین ترکیبی مشاغل مختلف است. برای مشاهده ارقام دقیق، عنوان شغلی خاصی را انتخاب کنید.

با رسیدن به مرز ده سال، حقوق ۲۱٪ و برای کسانی که از مرز ۱۵ سال عبور کرده‌اند ۱۴٪ اضافی افزایش می‌یابد.




Scroll to Top