اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: هلندی

رشته دندان پزشکی در هلند

♦ آموزشگاه آموزش زبان هلندی اصفهان

 

دانشجویان بالقوه آموزش دندان‌پزشکی در هلند باید حداقل دارای مدرک لیسانس چهارساله، ترجیحاً در یک‌رشته علمی یا مرتبط با بهداشت باشند و نمره قبولی در آزمون پذیرش دانشکده دندان‌پزشکی کشور را کسب کنند. پیش‌نیازهای دیگری نیز ممکن است لازم باشد و توسط هر دانشکده دندان‌پزشکی جداگانه‌ای که تحصیلات دندان‌پزشکی را در هلند انجام می‌دهد تعیین می‌کند.

در سال‌های اخیر، برنامه درسی آموزش دندان‌پزشکی در هلند از دوره تحصیلات ۵ساله به ۶ساله تغییریافته است. در حال حاضر سه دانشکده دندان‌پزشکی در هلند وجود دارد، اما تقریباً تمام مؤسسات آموزش عالی این کشور دوره‌های آموزش دوره پیش دندانی را برای دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌دهند. سه دانشکده دندان‌پزشکی در هلند عبارت‌اند از:

 

  • آمستردام (ACTA): سرمایه‌گذاری مشترک بین دانشگاه آمستردام (UvA) و دانشگاه آزاد آمستردام (VU)
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه نایمگن

قدیمی‌ترین برنامه آموزش دندان‌پزشکی در هلند قبلاً در دانشگاه اوترخت تدریس می‌شد. با این حال، در سال‌های اخیر، دانشکده دندان‌پزشکی در اوترخت به دلیل صرفه‌جویی در دولت بسته شد. دانشجویانی که دارای مدرک دکترای جراحی دندان‌پزشکی (D. D. S) یا دکتر پزشکی دندان‌پزشکی (D. D. M.) در هلند هستند با تمرین بر روی مدل‌ها و بیماران، در مورد ارائه مراقبت از دندان برای جمعیت‌های مختلف، تشخیص و درمان شرایط دهان و دندان و تسلط بر روش‌های درمانی دندان‌پزشکی یاد می‌گیرند. آن‌ها این اطلاعات را از طریق ترکیبی از مطالعه در کلاس و کار بالینی عملی که در آن بیماران را تحت مراقبت از اعضای هیئت‌علمی دارای مجوز درمان می‌کنند، می‌آموزند.

برخی از دوره‌هایی که دانشجویان می‌توانند هنگام تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در هلند با آن روبرو شوند عبارت‌اند از:

 

  • آمار زیستی دندان‌پزشکی
  • زیست‌شناسی مولکولی
  • میکروب‌شناسی دهان و دندان
  • پریودنتیکس
  • آناتومی سر و گردن
  • رادیوگرافی دندان
  • انسداد
  • دندان‌پزشکی عملیاتی

دانشجویان همچنین در مورد دندان‌پزشکی ترمیمی، جراحی دهان، دندان‌پزشکی کودکان و سایر تخصص‌های دندان‌پزشکی اطلاعات کسب می‌کنند. کلیه دندان‌پزشکان شاغل در هلند باید در ثبت ملی پزشکی به نام BIG-Register مشترک شوند. در صورتی که فردی بخواهد بررسی کند آیا دندان‌پزشک وی مدارک لازم را به دست آورده است، می‌توان از طریق اینترنت با رجیستری مشورت کرد.

هلند علاوه بر دانشگاه‌های عالی و دانشکده‌های درجه یک دندان‌پزشکی، یک تجربه فرهنگی یک‌بار در زندگی را برای شرکت‌کنندگان در خارج از کشور ارائه می‌دهد که به زودی فراموش نخواهند کرد. هلند یکی از پر بازدیدترین کشورها در اروپا، تعداد زیادی از شهرهای بزرگ، سایت‌ها و جاذبه‌های دیدنی را در خود جای داده است؛ و مردم آن از دوست‌ترین افراد در جهان هستند.

جایگاه دندانپزشکی هلند در جهان و اعتبار مدارک آن

 

در حال حاضر در سراسر دنیا افراد بسیار زیادی خواهان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند هستند چرا که کشور هلند دارای دانشگاه‌های بسیار متنوع و با کیفیتی جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی است.

دانشگاه‌های موجود در کشور هلند خدمات تحصیلی جهت آموزش و تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند ارائه می‌نمایند که از کیفیت و راندمان بسیار بالایی برخوردار بوده و این موضوع باعث می‌گردد تا هر سال متقاضیان بسیار زیادی از سراسر دنیا خواهان تحصیل در دانشگاه‌های هلند باشند. در واقع می‌توان این طور عنوان کرد که دانشگاه‌های موجود در کشور هلند از نظر علمی و آموزشی در سطح دانشگاه‌های آمریکایی و همچنین برترین دانشگاه‌های موجود در اروپا هستند. چرا که دولت موجود در کشور هلند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در جهت سیستم آموزشی و بحث آموزش و پژوهش انجام داده است.

مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های معتبر در کشور هلند در رشته دندانپزشکی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و در سراسر دنیا معتبر است. تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند دارای موارد متعدد بسیار زیادی است. دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی که در کشور هلند دایر است در سطح جهانی اعتبار بسیار بالایی داشته و مطالب درسی که در این دانشگاه‌ها به افرادتدریس می‌گردد همگام با جدیدترین و بروزترین متدهای آموزشی و تحصیلی در سراسر دنیا است.

موضوع مهمی که در هنگام تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند باید افراد متقاضی و درخواست کننده به آن توجه ویژه داشته باشند بحث مخارج تحصیلی خواهد بود چرا که تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند تا حدودی دارای هزینه بسیار بالا بوده و فرد دانشجو بهتر است به خوبی این مورد را آنالیز کرده و قبل از اقدام به اخذ پذیرش از تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند از ریز هزینه‌های جاری خود اطلاعات کسب کند.

در حالت کلی هلند به عنوان کشوری به حساب می‌آید که در بحث دندانپزشکی و در ابعاد مختلف پیشرفت‌های بسیار زیادی را ایجاد نموده است. همچنین باید بگویم که درآمد دندانپزشکان در کشور هلند بسیار بالا تخمین زده و این موضوع باعث مهاجرت تعداد کثیری از دندانپزشکان به کشور هلند شده است.

شایان ذکر است که مهاجرت به کشور هلند و کسب درآمد در این کشور نیز کار چندان آسانی نخواهد بود چرا که کشور هلند یک کشور کوچک بوده و با توجه به این موضوع احتیاج به پزشکان خارجی در این کشور زیاد احساس نمی‌گردد. همچنین لازم است اضافه کنیم که تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند جزء پر مخاطب‌ترین رشته‌ها جهت ادامه تحصیل به حساب می‌آید که در سال دانشجویان بسیار زیادی جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند در حال رقابت و کوشش بسیار زیادی هستند.

مهمترین دلیل به وجود آمدن چنین موضوعی وجود سیاست‌های جذب نیروی کار و دانشجویی جهت تامین نیازهای شغلی است. با توجه به این موضوع که بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پزشکی بسیار معتبر و سطح بالایی در کشور هلند وجود دارد، این کشور از لحاظ تامین خدمات پزشکی برای شهروندان خود راه‌های بسیار زیادی را ایجاد نموده است. همچنین پایتخت این کشور یعنی شهر زیبای آمستردام نیز دارای دانشگاه‌های پزشکی معتبری است که به صورت دولتی و نیمه دولتی خدمات لازم جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند را به افراد متقاضی ارائه می‌نمایند.

طول مدت تحصیل دندانپزشکی عمومی در هلند

 

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند به میزان بسیار زیادی با تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور انگلیس که به عنوان اولین مقصد دانشجویان ایرانی جهت تحصیل در این رشته به حساب می‌آید دارای یک سری تفاوت و در عین حال یک سری شباهت است. تفاوت به وجود آمده بیشتر مربوط به مقطع‌بندی این رشته و زمانبندی‌های مربوط به آن است.

اما در عین حال لازم است بگویم که فردی که به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند اقدام می‌نماید، مدرک دندانپزشکی این کشور با مدرک دندانپزشکی کشور انگلستان کاملا یکسان است. بعد از آنکه فردی که خواهان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند است که دیپلم ۱۲ساله خود را ارائه نمود می‌تواند جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند در یک دوره هفت ساله‌ی سه مرحله‌ای اقدام نماید.

فردی که خواهان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند است باید در یک دوره سه‌ساله مدرک لیسانس دندانپزشکی خود را دریافت نمایند و بعد از آن در یک دوره سه‌ساله دیگر شرکت کرده و مدرک فوق لیسانس این رشته را دریافت کند و بعد از گذراندن این ۶ سال لازم است تا یک دوره یک‌ساله آموزش کلینیکی نیز شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارد.

یکی از موضوعات بسیار مهم در دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور زبان آموزش و تدریس این رشته است. تمامی مباحث و موضوعاتی که در سه سال ابتدایی دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند به افراد دانشجو ارائه می‌شود به زبان انگلیسی و در بعضی دانشگاه‌ها به زبان هلندی است.

البته شایان ذکر که دانشگاه‌هایی که این دوره را به زبان هلندی تدریس می‌کنند تعداد کمی وجود دارد. همچنین میزان تدریس به زبان انگلیسی بیشتر برای دانشجویان بریتانیایی در نظر گرفته می‌گردد چرا که هر سال تعداد بسیار زیادی دانشجو از کشور انگلیس جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند به این کشور مهاجرت می‌کنند.

موضوعی که باید در زمینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور مورد توجه افراد متقاضی این رشته قرار گیرد این است که زبان هلندی نقش بسیار اساسی در طی کردن دوران تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور هلند دارد. در واقع می‌توان این طور بیان کرد که زبان هلندی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر در رشته دندانپزشکی در کشور هلند به حساب می‌آید.

موضوعی که در مورد زبان هلندی در رشته دندانپزشکی در این کشور دارای اهمیت است، یادگیری این زبان صرفا برای این نیست که فرد دانشجو بعد از پایان دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی باید به بیمارستان مراجعه کرده و با بیمار ملاقات داشته باشد و بیمار را معاینه نماید بلکه بیشتر یادگیری زبان هلندی از این نظر دارای اهمیت است که فرد متقاضی نمی‌تواند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خود را به زبان انگلیسی فرا گرفته و آن را پشت سر بگذارد. چرا که مقطع کارشناسی ارشد مربوط به رشته دندانپزشکی در کشور هلند در دانشگاه‌ها به زبان هلندی ارائه می‌گردد.

در نهایت موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که تعداد دانشگاه‌هایی که مقطع فوق لیسانس رشته دندانپزشکی در کشور هلند را به زبان انگلیسی ارائه می‌نمایند به نسبت دانشگاه‌هایی که این دوره را با زبان هلندی ارائه می‌کنند بسیار کم است و همین موضوع باعث می‌گردد تا رقابت برای قبولی و اخذ پذیرش برای این دانشگاه‌ها بسیار بیشتر باشد. در سال آخر دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی فرد متقاضی حتماً باید دوره زبان هلندی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد تا بتواند مدارک لازم با پایان دوران رشته دندانپزشکی در کشور هلند را اخذ نماید. لازم است اشاره کنیم که دوره یک سال کلینیکال رشته دندانپزشکی در کشور هلند به زبان هلندی برگزار می‌گردد و همین موضوع باعث اهمیت بسیار زیاد یادگیری زبان هلندی جهت تحصیل در این رشته در کشور هلند است.

در مورد مدرک زبان رسمی که فرد باید دوران تحصیل در مقطع لیسانس در رشته دندانپزشکی در کشور هلند را به زبان انگلیسی پشت سر بگذارد حتماً باید دارای مدرک آیلتس سطح ۶ باشد و اگر قصد داشته باشد تا تحصیل خود در این مقطع را به زبان هلندی در رشته دندانپزشکی در کشور را پشت سر بگذارد باید از مدرک زبان هلندی سطح b۲ بهره ببرد. همچنین برای تحصیل برای افرادی که مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کردند از نظر سطح نمره باید در سطح A قرار داشته باشند. از نظر نمره، نمره ۱۷ به بالا مدنظر بوده و قابل پذیرش است. در صورتی که فرد متقاضی و دانشجو که خواهان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند است که شرایط لازم به آن اشاره کرده را نداشته باشد از تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند در مقطع دندانپزشکی محروم خواهد بود.

طول مدت تحصیل تخصص دنداپزشکی در هلند

 

در مورد تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند در دوره تخصص باید گفت که این دوره در واقع همان دوره کارشناسی ارشد دندانپزشکی در کشور هلند است. دانشجویانی که مشغول تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور هستند و می‌خواهند، وارد مقطع کارشناسی ارشد نیز شوند، شرایط بسیار رقابتی وجود دارد.

تفاوت دیگری که میان دوره لیسانس و فوق لیسانس رشته دندانپزشکی در کشور هلند وجود دارد زبان تحصیل آن‌ها است که در دوره لیسانس در دانشگاه‌هایی که این دوره را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند بسیار بیشتر از دانشگاهی است که این دوره را به زبان هلندی ارائه می‌نمایند. این موضوع در دوره کارشناسی ارشد که همان دوره تخصص در رشته دندانپزشکی در این کشور است کاملاً برعکس است.

همین موضوع باعث می‌گردد تا رقابت بر سر دانشگاه‌هایی که زبان انگلیسی را جهت تدریس رشته دندانپزشکی در کشور هلند ارائه می‌کنند تشدید گردد و تنها کسانی که به صورت کامل به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، می‌توانند به دانشگاه‌های انگلیسی زبان وارد گردند.

در عین حال افرادی که بتوانند به زبان هلندی تسلط مناسبی داشته باشند به راحتی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته دندانپزشکی در کشور هلند تحصیل نمایند. موضوعی که اهمیت دارد این است که فردی که می‌خواهد به تحصیل در رشته دندانپزشکی در این کشور در دوره تخصص اقدام نماید، باید رزومه تحصیلی، توصیه نامه و انگیزه نامه را به دانشگاه مورد نظر ارائه کرده و موارد ذکر شده برای پذیرش فرد دانشجو در رشته دندانپزشکی در کشور هلند بسیار با اهمیت است و در نتیجه فرد دانشجو موارد خواسته شده را باید به بهترین شکل ممکن در اختیار دانشگاه قرار دهد.

سر فصل دروس دندانپزشکی در هلند (عمومی و تخصصی)

 

دانشجویان رشته دندانپزشکی در کشور هلند در مقطع کارشناسی که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند باید حتماً یک مدرک زبان آیلتس سطح ۶ و بالاتر ارائه نمایند. همچنین در صورتی که فرد متقاضی بخواهد دوران تحصیل خود در این رشته در کشور هلند دوره کارشناسی را به زبان هلندی پشت سر بگذارد باید یک مدرک معتبر از زبان هلندی سطح b۲ را ارائه نماید.

همچنین فرد تحصیل کننده باید مدرک دیپلم و بالاتر از نمره ۱۷ را داشته باشد تا بتواند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند مشغول شود. همچنین در مورد این سرفصل دروس و درس‌هایی که دانشجو در رشته دندانپزشکی باید آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد می‌توان به لیست دروس زیر اشاره نمود:

  • درس آمار زیستی دندانپزشکی
  • درس جراحی دهان
  • درس زیست شناسی مولکولی
  • دروس مربوط به میکروبیولوژی دهان و دندان
  • درس پریودنتیکس
  • دروس آناتومی سر و گردن
  • درس دندانپزشکی کودکان
  • درس رادیوگرافی دندانی
  • درس اکلوژن
  • درس دندانپزشکی ترمیم
  • درس عملیات دندانپزشکی

دانشگاه های رشته دندانپزشکی هلند

 

در کشور هلند جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی، دانشگاه‌های بسیار معتبری وجود دارند که هر یک از آن‌ها در نوع خود از بهترین دانشگاه‌های پزشکی در سراسر دنیا به حساب می‌آیند. دانشگاه گرونینگن و دانشگاه ماستریخت از دانشگاه‌های معتبر در کشور هلند در رشته دندانپزشکی به حساب می‌آیند که سپری کردن دوران تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه میسر است.

دانشجویانی که می‌خواهند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور هلند در یکی از دانشگاه‌های گرونینگن و یا ماستریخت اقدام نمایند باید چند مورد ضروری را در نظر داشته باشند که اولین مورد اینکه برای وارد شدن به این دانشگاه لازم است تا یک مدرک آیلتس سطح بالا جهت مشخص بودن پشت سر گذاشتن دوره‌های زبان انگلیسی ارائه نمایند و همچنین یک مدرک که نشان دهنده پشت سر گذاشتن دوره‌های زبان هلندی است نیز ارائه نمایند.

 

پذیرش دندان‌پزشکی در هلند

دندان‌پزشکان برای ادامه تحصیل و کار در کشورهای غیر از محل تحصیل خود به‌طور عمومی نیازمند دانستن زبان ملی کشور مقصد در حد عالی هستند و باید دوره‌هایی نیز برای فراگیری قوانین و مقررات نظام پزشکی و دندان‌پزشکی در کشور مقصود بگذرانند. دلیل این معادل‌سازی نیز آشکار است. دندان‌پزشک، پزشک یا پیراپزشکی که در ایران تحصیلات خود را به پایان رسانده است تحت قوانین نظام پزشکی ایران تحصیل‌کرده است و با این زبان آشنایی کامل دارد.

از سوی دیگر رشته‌هایی چون دندان‌پزشکی به دلیل ارتباط مستقیم بیماران با دندان‌پزشک یا پزشک، خودبه‌خود خود نیاز به دانستن زبان ملی کشور مقصد را به دنبال دارد. حال برخی از کشورها در این موضوع، زمینه‌های ورود پزشکان و اعطای اقامت به آن‌ها را فراهم کرده‌اند و برخی دیگر برای دندان‌پزشکان مهاجر شرایط ویژه‌ای قائل نشده‌اند و صرفاً معادل‌سازی در این کشورها با داشتن اقامت از پیش دریافت شده امکان دارد. هلند ازجمله کشورهایی است که برای این معادل‌سازی دوره زبان و یا کارآموزی برگزار نمی‌کند و اگر هم این امر را به انجام رساند بسیار محدود است و تحت لوای موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای این امر صورت می‌گیرد.

تحصیلات عالیه در هلند به دلیل رویکرد بین‌المللی و کیفیت بالا شناخته‌شده است. این کشور یکی از بزرگ‌ترین پیشنهادات دوره‌های دانشگاهی با قلم انگلیسی را در قاره اروپا ارائه می‌دهد که تحصیل در هلند را برای مهاجران بسیار جالب می‌کند

. مطالعه فردی و مستقل دندان‌پزشکی خصوصی در هلند بسیار طاقت‌فرسا است. دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید مسیر ۶ساله تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد را تکمیل کند. این شامل دوره مقدماتی دوره کارشناسی ۳ساله است. در کل هر سال حدود ۲۶۰ مکان باهم اهدا می‌گردد. فقط ۳ دانشگاه در آمستردام، گرونینگن و نایمخن یک برنامه دندان‌پزشکی کامل ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، هر دانشگاه از سیاست‌های مختلف و مستقل «پذیرش غیرمتمرکز» و روش‌های انتخاب نیز استفاده می‌کند. برای پذیرفته شدن، متقاضیان باید در مقاطع زیر در دوره متوسطه نمرات عالی داشته باشند: VWO = Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (آموزش علمی مقدماتی).

گزینه‌های تخصصی واجد شرایط:

  • دیپلم با مشخصات زیست و فناوری
  • زیست‌شناسی دیپلم با مشخصات زیست و بهداشت
  • فیزیک

اخذ پذیرش تخصص دندانپزشکی در هلند

 

دوره کارشناسی ارشد دندانپزشکی در هلند همان تخصص دندانپزشکی است. تقریبا تمام دانشجویانی که به تحصیل در هلند در رشته دندانپزشکی مشغول هستند وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند و به همین دلیل شرایط همچنان رقابتی است. تفاوت دیگری که بین دوره لیسانس و فوق لیسانس دندانپزشکی وجود دارد، زبان تحصیل آن‌ها است.

در دوره لیسانس تعداد دانشگاه‌های انگلیسی زبان بیشتر از دانشگاه‌هایی است که این رشته را به زبان هلندی ارائه می‌دهند و این موضوع در دوره کارشناسی ارشد برعکس است. به همین دلیل رقابت بر سر دانشگاه‌های انگلیسی زبان تشدید می‌گردد و تنها کسانی که به صورت کامل به این زبان مسلط هستند می‌توانند وارد دانشگاه‌های انگلیسی زبان شوند.

به همین دلیل افرادی که به زبان هلندی تسلط دارند راحت‌تر می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کنند. توجه کنید که رزومه تحصیلی شما، انگیزه نامه و توصیه نامه‌ای که به دانشگاه ارائه می‌دهید برای پذیرش شما اهمیت زیادی دارد و باید توجه کنید که این موارد به بهترین نحو ممکن ارائه شوند.

 

 

 

آموزشگاه زبان هلندی اصفهان

آموزشگاه زبان هلندی اصفهان

آموزشگاه زبان هلندی اصفهان

 

 




Scroll to Top