اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

هزینه ها در ایتالیا

هزینه ها در ایتالیا

به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور به ایتالیایی به طرز قابل توجهی پایین است که علت آن وجود یارانه ای است که از سوی دولت این کشور به آموزش تخصیص داده شده است.
یک مزیت مهم در زمینه شهریه دانشگاه ها یکسان بودن شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان ایتالیایی و دانشجویان خارجی است.
مزیت دیگر آنکه دانشجویان میتوانند بر اساس میزان درآمد خانواده شان شهریه کمتری را بپردازند.
هزینه ها در ایتالیا را برای دانشجویان می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود :

هزینه های تحصیل

هزینه سالیانه تحصیل در مقاطع و دانشگاه ها و شهرهای مختلف ایتالیا متغییر می باشد. اما میانگین شهریه سالیانه از 600 تا حداکثر 5000 یورو در سال است.

تنها برای رشته هایی نظیر ام بی ای و مشابه آن ممکن است شهریه به 5000 یورو در سال برسد و میانگین شهریه پرداختی توسط دانشجویان در سال کمتر از 2000 یورو است، که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نظیر ترکیه و مالزی نیز ارزان تر است .
البته امکان کاهش شهریه نیز در بسیاری از موارد تا 500 یورو در سال وجود دارد.

به طور مثال شهریه دانشگاه ساپیینزا رم در حال حاضر در کلیه مقاطع در هر سال 2200 یورو می باشد.
به علاوه امکان دریافت کمک هزینه های مختلف تا 5000 یورو در سال، به جز انواع بورسیه کامل تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری وجود دارد.

هزینه های خورد و خوراک
هزینه های زندگی قطعا با توجه به شرایط و سبک زندگی فردی دانشجویان مختلف متفاوت است. اما طبق تجربه عینی دانشجویان ایرانی که در حال حاضر در ایتالیا به سر می برند، ماهانه بین 150 الی 200 یورو برای پرداخت هزینه های مربوط به مواد غذایی کفایت می کند

هزینه های مسکن
بسته به اینکه دانشجو در خوابگاه یا سوئیت دانشجویی و یا آپارتمان های مستقل زندگی نمایند، هزینه ها از 150 تا 250 یورو به ازای هر ماه در خوابگاه، و بین 250 الی 500 یورو به ازای سوئیت های دانشجویی و یا بیشتر از آن به ازای آپارتمان های یک یا دو خوابه هزینه در بر دارد .

هزینه های رفت و آمد
رفت و آمد در شهرهای ایتالیا عمدتاً بوسیله وسایل نقلیۀ عمومی کارآمد انجام میگیرد و هزینه آن برای دانشجویان، پس از دریافت کارت دانشجویی در مواردی تا یک سوم هزینه معمول آن خواهد شد. هزینه ایاب و ذهاب برای افراد غیر دانشجو از 30 تا 45 یورو در ماه میباشد.در ضمن این هزینه برای دانشجویان زیر 25 سال می تواند تا حدود 40 درصد شامل تخفیف شود .




Scroll to Top