اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

بهترین دانشگاه های نروژ 2022

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در بالاترین سطح به دنبال دانش اندوزی در بهترین دانشگاه های نروژ هستند. اکثر دانشگاه های دولتی نروژ دارای دوره‎های تحصیلی بدون شهریه هستند و برخی دیگر نیز بورسیه و کمک هزینه تحصیلی ارائه می‌دهند.

دانشجویان خارجی می‌توانند با تحصیل در برترین دانشگاه های نروژ از کلیه خدمات و امکانات آموزشی این کشور بهره مند شوند. در این مقاله ما می‌خواهیم بهترین دانشگاه های نروژ را معرفی کنیم و به برخی از پرسش مهم متقاضیان پاسخ دهیم.

بهترین دانشگاه های نروژ کدامند؟

در زیر 10 دانشگاه برتر نروژ آورده شده‌اند:

1- دانشگاه اسلو (University of Oslo)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 4125

  • درصد دانشجویان بین المللی: 15 درصد

  • مکان: شهر اسلو

دانشگاه اسلو که به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه نروژ شناخته می‌شود، در سال 1811 تأسیس شد. این دانشگاه با پنج برنده جایزه نوبل و 9 مرکز آموزشی برتر، پیشگام تحقیقات و کشفیات علمی در اروپا و سرتاسر جهان است. این مؤسسه آموزشی با قرار گرفتن در پایتخت کشور، تجربه‌ای کامل از فرهنگ و تاریخ نروژ را دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. به عبارتی، دانشگاه اسلو بهترین دانشگاه نروژ برای دانشجویان بین المللی است.

2- دانشگاه علم و فنآوری نروژ (Norwegian University of Science and Technology)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 3629

  • درصد دانشجویان بین المللی: 9 درصد

  • مکان: شهر تروندهایم

دانشگاه علم و صنعت نروژ با ادغام شش مؤسسه تحقیقاتی و آموزش عالی در سال 1996 تأسیس شد. این دانشگاه با داشتن 9 دانشکده، در فنآوری و علوم طبیعی جزء بهترین دانشگاه های نروژ است. دانشجویان می‌توانند از بین رشته‌های متنوع که در حوزه مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، اقتصاد و غیره متفاوت هستند، یکی را انتخاب کنند. دو محقق برجسته از دانشگاه علم و فنآوری موفق به دریافت جایزه نوبل 2014 شدند. این دانشگاه دارای ده‌ها برنامه مبادله و بیش از 300 توافق نامه مبادله با 60 دانشگاه‌ها در سطح جهان است.

3- دانشگاه برگن نروژ (University of Bergen)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: تقریباً 2000

  • درصد دانشجویان بین المللی: 11 درصد

  • مکان: شهر برگن

دانشگاه بعدی در لیست دانشگاه های برتر نروژ، برگن نام دارد که در سال 1946 تأسیس شد. این دانشگاه در سه زمینه استراتژیک اعم از تحقیقات دریایی، انتقال آب و هوا و چالش‌های جهانی متمرکز است. دانشگاه با داشتن هفت دانشکده، انتخاب زیادی را برای دانشجویان جهت انتخاب رشته مورد علاقه‌شان ارائه می‌دهد. برگن حتی قبل از تبدیل شدن به دانشگاه، دارای فعالیت‌های آکادمیک بود. وجود موزه برگن مطمئناً می‌تواند تجربه عمیق آموزش و تجربه را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند.

4- دانشگاه علوم زیستی نروژ (Norwegian University of Life Science)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 884

  • درصد دانشجویان بین المللی: 17 درصد

  • مکان: شهر اوس (Ås)

دانشگاه علوم زیستی از بهترین دانشگاه های نروژ است که در سال 1859 تأسیس شد. این دانشگاه دومین مؤسسه قدیمی آموزش عالی در نروژ است. دانشجویان بین المللی می‌توانند از بین هفت دانشکده و صدها رشته مختلف، یکی را انتخاب کنند. برخی از دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه منحصراً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

5- دانشگاه قطب شمال نروژ (Universitetet i Tromsø)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 1650 نفر

  • درصد دانشجویان بین المللی: 10 درصد

  • مکان: شهر ترومسو


 

این دانشگاه در سال 1968 تاسیس و به طور رسمی در سال 1972 افتتاح شد. این دانشگاه شمالی‌ترین دانشگاه جهان و جامع‌ترین موسسه تحقیقاتی در نروژ شمالی محسوب می‌شود. فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه از جمله علوم فضایی، تحقیقات نور شفق و علوم شیلات در این مکان صورت می‌گیرند.

دانشجویان بین المللی در UiT که می‌خواهند بیشتر به تحقیق در قطب شمال بپردازند، نزدیک به انستیتوی تحقیقات دریایی نروژ و مؤسسه قطبی نروژ تحصیل خواهد کرد. این دانشگاه دارای هشت دانشکده با لیست طولانی از رشته‌ها و دوره‌های است که دانشجویان بین المللی می‌توانند هر کدام را بر حسب نیاز انتخاب کنند.

6- دانشگاه استاوانگر ((University of Stavanger)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 1320

  • درصد دانشجویان بین المللی: 11 درصد

  • مکان: استاوانگر

دانشگاه استاوانگر در سال 2005 و در پایتخت نفت و انرژی نروژ تأسیس شد. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های نروژ است که از سه دانشکده اعم از هنر و آموزش، علوم اجتماعی و علوم و فنآوری تشکیل شده است. فرهنگ متنوع و تعادل کامل کار و آموزش در شهر استاوانگر، این دانشگاه را به مکانی عالی برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

7- دانشگاه آگدر (University of Agder)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 262 نفر

  • درصد دانشجویان بین المللی: 2 درصد

  • مکان: کریستین ساند

پس از ادغام کالج آگدر و پنج کالج دیگر، دانشگاه آگدر در سال 2007 تأسیس شد. شش دانشکده و وجود صدها دوره و رشته تحصیلی باعث شده است تا دانشجویان بسیاری از اقصی نقاط جهان از این دانشگاه پذیرش بگیرند. دانشگاه آگدر شروع خوبی برای داشتن یک تجربه علمی و آموزنده است زیرا با فرهنگ و آداب و رسوم کشور نروژ در آمیخته شده است.

8- دانشکده بازرگانی نروژ (Bedriftonomkonomisk Institutt)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 3745

  • درصد دانشجویان بین المللی: 20 درصد

  • مکان: شهر برگن

دانشکده بازرگانی نروژ، بزرگ‌ترین دانشگاه بازرگانی در نروژ است که در سال 1943 تاسیس شد. از آنجا که چهار پردیس دارد، با دانشگاه اصلی در اسلو، دانشجویان بین المللی می‌توانند بسته به خواسته‌های علمی، راحتی و سایر ملاحظات شخصی خود، مکانی را انتخاب کنند.

9- دانشگاه نورد (Nord University)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 2000

  • درصد دانشجویان بین المللی: 19 درصد

  • مکان: شهر نوردلند

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های نروژ برای دانشجویان خارجی، مؤسسه آموزشی نورد است. این دانشگاه در سال 2016 تأسیس شد و بیش از 200 رشته و دوره مختلف را ارائه می‌دهد. این دانشگاه با سیستم آموزشی قوی که دارد با چالش‌های جهانی روبرو می‌شود تا آماده ارائه راه حل‌های نوآورانه‌ای باشد. دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل در بالاترین سطح به این دانشگاه می‌آیند.

10- دانشکده اقتصاد نروژ (Norges Handelshøyskole)

  • تعداد دانشجویان بین المللی: 646 نفر

  • درصد دانشجویان بین المللی: 19 درصد

  • مکان: شهر برگن

دانشکده اقتصاد نروژ در سال 1936 تأسیس شد. این دانشگاه به همراه رشته‌های بازرگانی، دوره‌هایی تحت عنوان انرژی و منابع طبیعی را نیز ارائه می‌دهد. این دانشکده همچنین دارای یک مرکز تحقیقاتی معروف و شناخته شده در سطح جهانی است. به طور کلی، دانشکده اقتصاد نروژ مؤسسه‌ای عالی برای دانش اندوزی دانشجویان خارجی است.

توجه: از سال 2017 تا کنون دانشجویان خارجی در نروژ از 8644 به 13733 رسیده‌اند.

اهمیت تحصیل در بهترین دانشگاه های نروژ

دانشجویان بین المللی هاز تحصیلات نروژی خود راضی هستند! در سال 2016، دانشجویان خارجی با قریب به اتفاق 9.26 از 10 نروژ را به عنوان گزینه برتر تحصیلی خود انتخاب کردند. گذشته از این، گزارشی که در سال 2019 توسط آژانسDiku بیان داشت که 85 درصد از دانشجویان خارجی دانشگاه های کشور نروژ به دیگر کشورهای جهان ترجیح می‌دهند.

دانشگاه‌ها در نروژ دارای سطح بالایی از آموزش و تحقیقات هستند. دانشجویان به رشد خلاقیت و تفکر انتقادی تشویق می‌شوند. نروژ به دلیل داشتن آموزش با کیفیت، فرهنگ برابری طلبانه و محیط طبیعی زیبا، مرتباً بالاترین رضایت دانشجویی را کسب می‌کند.

دولت اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی نروژ را به صورت عمومی تأمین می‌کند. بنابراین، داشنگاه‌های دولتی شهریه‌ای از دانشجویان بومی و بین المللی دریافت نمی‌کند. این مؤسسات فقط باید هزینه ترم حدود 590 کرون نروژ برای سازمان‌های رفاهی دانشجویان از دانشجویان اخذ کنند.

دانشگاه‌های خصوصی نسبت به سایر کشورهای اروپایی شهریه نسبتاً کمی دارند. این دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، برنامه‌های تحصیلی کوتاه‌تر و دوره‌های ریموت (از راه دور) را ارائه می‌دهند.

هزینه‌های زندگی در نروژ بیشتر از سایر کشورها است اما هزینه‌ها مطابق بر سطح بالای کیفیت زندگی در این کشور است. بر اساس گزارش جهانی، نروژ یکی از شادترین کشورها جهان است. شاخص جهانی صلح همچنین بیان می‌دارد که این کشور صلح آمیز و ایمن است. همچنین، هر سال جایزه نوبل در اسلو برگزار می‌شود.

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های نروژ

خوشبختانه نروژ فرآیند بولونیا (Bologna Process‎) را طی می‌کند. این بدان معناست که دانشجویان بین المللی می‌توانند از مزیت تکمیل مدارک یا دوره‌های تحصیلی خود در نروژ به خوبی بهره مند شوند و سپس گواهینامه‌های خود را در کشورهای دیگری به رسمیت بشناسند.

بهترین دانشگاه های نروژ مقطع کارشناسی را ارائه می‌دهمد که مدت آن سه سال است؛ در حالی که مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا را می‌توان مؤسسات آموزشی این کشور در دو تا سه سال یا بیشتر به پایان رساند.

همچنین برنامه‌هایی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند در دوره خود یک مقطع کارشناسی ارشد را بگذرانند. این مهم به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در مدت 5 سال، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند. این ویژگی برای دانشجویان خارجی که می‌خواهند اقامت دائم نروژ را دریافت کنند عالی است.

آیا دانشجویان خارجی می‌توانند هنگام تحصیل در نروژ کار کنند؟

دانشجویان بین المللی می‌توانند در شرایط تحصیل با چند شرط، مشاغل نیمه وقت را در نروژ به دست آورند. اتباع اتحادیه اروپا می‌توانند آزادانه در نروژ زندگی، تحصیل و کار کنند. با این حال، اگر در این کشور بیش از سه ماه اقامت داشته باشید، باید به پلیس مراجعه کرده و وضعیت خود را ثبت نام کنید.

اتباع غیر اتحادیه اروپا نیز باید درخواست اجازه تحصیل داشته باشند، این مهم به متقاضی اجازه می‌دهد تا 20 ساعت در هفته و در تعطیلات به صورت تمام وقت کار کند. نروژی‌ها کاملاً انگلیسی بلد هستند! با این حال، بیشتر کارفرمایان تسلط ویژه به زبان نروژی را ترجیح می‌دهند. بهتر است زبان نروژی را در اسرع وقت یاد بگیرید.

آیا دانشجویان خارجی می‌توانند پس از فارغ التحصیلی در نروژ اقامت داشته باشند؟

پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان بین المللی برای جستجوی کار ممکن است یک سال در نروژ بمانند. قبل از به پایان رسیدن یک سال، متقاضی باید به عنوان جوینده کار درخواست اجازه اقامت کند. او باید شغل مرتبط با مدرک خود را پیدا کند و به سطح درآمد معمول این صنعت برسد. اجازه اقامت دائم، به نوع کار و صلاحیت متقاضی بستگی دارد.

کلام آخر

پادشاهی نروژ کشوری کوهستانی در شبه جزیره اسکاندیناوی، شمال اروپا است. بیشتر جمعیت آن در جنوب ساکن هستند، در حالی که شمال محل سامی‌ها است. دولت نروژ یک صادرکننده بزرگ نفت است که از این راه درآمد بالایی به دست می‌آورد. علاوه بر این، نروژ از امن‌ترین و زیباترین کشورهای جهان است. این کشور دارای یک سیستم آموزشی قوی است که هر ساله دانشجویان بسیاری را به خود می‌خواند.




Scroll to Top