اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دانشگاه آتاتورک (ataturk)

دانشگاه آتاتورک (ataturk) ترکیه: هزینه ها و شرایط پذیرش

 آموزش زبان ترکی اصفهان

دانشگاه آتاتورک در ترکیه (ataturk university) یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه می باشد که از نظر جغرافیایی در شهر ارزروم قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1957 تاسیس گردید و دارای چندین کالج و دانشکده می باشد. این دانشگاه دارای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

همچنین دانشگاه آتاتورک از نظر کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار داشته و از بهترین دانشگاه های ترکیه محسوب می شود. گفتنی است که چندین گواهینامه و لوح تقدیر بین المللی را نیز در کارنامه خودش دارد.

هر سال، بسیاری از دانشجویان داخلی و بین المللی اقدام به پذیرش در این دانشگاه می کنند که ورود به این دانشگاه، دارای آزمون ورودی می باشد.

همچنین سوابق و ریز نمرات دوره های قبلی دانشجویان نیز در پذیرش آن ها موثر می باشد. امروزه دانشگاه آتاتورک، از جمله بهترین و مهم ترین مراکز علمی ترکیه بوده که توانسته است موفقیت های زیادی در زمینه های گوناگون فرهنگی و علمی در منطقه شرقی ترکیه کسب کند.

 در این مقاله در مورد کالج ها و دانشکده ها، هزینه ها و نحوه پذیرش و شرایط کلی دانشگاه، مطالبی را بیان می کنیم.

 

دانشکده های دانشگاه آتاتورک واقع در ارزروم

این دانشگاه دارای 22 کالج، 8 موسسه علمی حرفه ای، و 30 مرکز تحقیقاتی معتبر می باشد. پردیس و محل تحصیل اصلی این دانشگاه در ارزروم می باشد که بزرگترین شهر منطقه آناتولی شرقی محسوب می شود.

دانشگاه آتاتورک دارای 22 کالج است که شامل دانشکده آموزش، دانشکده طراحی و معماری، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم پایه، دانشکده هنر، دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندان پزشکی، دانشکده فنی، کالج هنرهای زیبا، دانشکده مهندسی ارتباطات، کالج داروسازی، کالج حقوق، کالج علوم پایه، کالج فیزیک و کالج جهانگردی می باشد.

امکانات دانشگاه آتاتورک

آموزش زبان ترکی اصفهان

دانشگاه آتاتورک امکانات متعددی را در اختیار دانشجویان قرار داده است، برای مثال بهترین و مجهزترین بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی در ترکیه متعلق به این دانشگاه می باشد.

 وجود یک بیمارستان مجهز برای منطقه آناتولی شرقی بسیار مهم می باشد. افرادی که به سن 25 سالگی رسیده اند، هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته می توانند از خدمات رایگان پزشکی و دندان پزشکی این بیمارستان معروف استفاده کنند.

 همچنین در پردیس اصلی دانشگاه آتاتورک که در ارزروم واقع شده است، مراکز اجتماعی و فرهنگی متفاوتی از جمله مرکز تئاتر و نمایش و بازیگری، باشگاه های ورزشی گوناگون، انواع استخرها و زمین های بازی ورزش های مختلف قرار دارد.

همچنین این دانشگاه در زمینه برگزاری مراسمات فرهنگی و اجتماعی نیز فعال می باشد و دانشجویان می توانند از این همایش ها در طول دوره تحصیلیشان استفاده کنند.

بر اساس داده ها و مشاهدات، بسیاری از جشنواره های فرهنگی و اجتماعی مختلف مانند نمایشگاه ها، همایش ها، کنسرت های فرهنگی و هنری در این دانشگاه اجرا می گردد.

در محوطه و حیات دانشگاه، رستوران ها و کافی شاپ های مختلفی وجود دارند که با قیمت های پایین برای دانشجویان خدمات لازم را در نظر می گیرند.

یکی از مهم ترین مراکز این دانشگاه، کتابخانه آن است. کتابخانه دانشگاه آتاتورک جدا از کتب خطی و قدیمی و تاریخی، نسخه های الکترونیکی و چاپی بسیاری داشته و دارای اتاق های مطالعه عمومی و خصوصی جهت مطالعه و تحقیق دانشجویان می باشد.

در حالت کلی، تحصیل در دانشگاه آتاتورک یک تجربه متفاوت برای شما خواهد بود و علاوه بر درس خواندن، از لذت زندگی در ترکیه نیز بهره مند خواهید شد.

هزینه تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه مانند دانشگاه آتاتورک در مقایسه با دانشگاه های اروپا، بسیار پایین بوده و شهریه هر ترم نیز با توجه به رشته مورد نظر متغیر می باشد. در حالت کلی هزینه تحصیل در این دانشگاه حدود 1500 تا 3000 یورو در سال می باشد.

پذیرش در دانشگاه آتاتورک ارزروم

داوطلبان جهت پذیرش در این دانشگاه باید آزمون ورودی مربوطه را بدهند و دوره های خاصی را طی کنند.

 داوطلبان بایستی حداقل نمره قبولی در آزمون را به دست بیاورند، هر چند کسب حداقل تراز لازم، دلیلی بر پذیرش قطعی نمی باشد، زیرا این دانشگاه بررسی سابقه و رزومه و ریز نمرات علمی دانشجوی مورد نظر را لحاظ می کند.

 در بیشتر مواقع، پذیرش این دانشگاه با شرکت در آزمون YOS امکان پذیر است, هر چند افرادی که آزمون های GRE، GMAT، YOS، یا SAT را بگذرانند می توانند به این دانشگاه راه یابند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه پذیرش می توانید به وبسایت دانشگاه سر بزنید. قطعا نوع پذیرش بر اساس رشته های مختلف متفاوت خواهد بود.

 

مدارک ضروری جهت پذیرش در دانشگاه آتاتورک ترکیه

آموزش زبان ترکی اصفهان

این دانشگاه برخی از مدارک لازم را از دانشجویان می خواهد. مدارک اصلی و ضروری جهت ارائه به دانشگاه عبارتند از:

  • متن در خواست به زبان ترکی
  • ارائه گواهینامه معتبر زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  • تکمیل فرم ثبت نام
  • پرداخت هزینه های تعیین شده
  • داشتن گواهی نامه تمکن مالی جهت زندگی و تحصیل در ترکیه
  • یک نسخه کپی گذرنامه
  • عکس جدید مطابق با سن خودتان

اخذ ویزای دانشجویی در ترکیه

بعد از موفقیت در زمینه اخذ پذیرش از دانشگاه آتاتورک، باید مراحلی را جهت اخذ ویزای تحصیلی طی کنید. در این شرایط، نامه خود را به دانشگاه تحویل داده و درخواست ویزای تحصیلی در ترکیه را به سفارت ترکیه ارائه می دهید.

 جهت اخذ ویزا باید مصاحبه ای آنلاین و با رزرو وقت قبلی در سفارت داشته باشید و مدارک مورد نیاز را با اینترنت به سفارت ارسال نمایید. ممکن است سفارت مدارک اصلی را از شما طلب کند که در این صورت باید به صورت حضوری یا از طریق پست این کار را انجام دهید.

پس از بررسی های لازم، سفارت زمان مصاحبه را مشخص کرده و کارشناسان سفارت به شما اطلاع خواهند داد. در این حالت ویزای 30 روزه ای به دانشجو داده می شود و دانشجو بایستی جهت کسب اطلاعات در مورد چگونگی اخذ اقامت دائم دانشجویی، تحقیقات لازم را انجام دهد.

اخذ اقامت دائم در ترکیه پس از اتمام تحصیل

از سال 2016 دولت ترکیه قوانین و مقررات خاصی را جهت اقامت دائم دانشجویان خارجی لحاظ کرده است که عبارتند از:

  • بعد از دریافت گواهینامه فارغ التحصیلی از دانشگاه، می توانند ویزای خود را به مدت حداکثر 1 سال جهت پیدا کردن کار تمدید نمایند.
  • گفتنی است که جهت اشتغال به کار به صورت رسمی در ترکیه، باید مجوزات لازم را از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه دریافت کنید.

آینده تحصیلی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه آتاتورک ترکیه

ترکیه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی بین المللی محسوب می شود. از آنجا که کیفیت آموزشی و سطح علمی این دانشگاه بالا بوده و از نظر بین المللی نیز دانشگاه مطرحی می باشد، با داشتن گواهی و مدرک دوره مربوطه می توانید در بسیاری از مراکز بین المللی مشغول به کار شوید.

بعد از اتمام تحصیلات خودتان در این دانشگاه، می توانید وارد بازار کار شده و از تجربه های عملی و تئوری خودتان در کار حرفه ای شخصیتان استفاده کرده و درآمد داشته باشید.

 بسیاری از شرکت های بین المللی که انگلیسی، روسی، آلمانی و ایتالیایی هستند، در ترکیه قرار دارند و اگر شما تسلط کافی بر یکی از زبان های خارجی فوق را داشته باشید، احتمال جذب شما نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین می توانید در مراکز غیر دولتی و سفارت خانه ها و کنسولگری ها مشغول به کار شوید، البته برای این مشاغل رقابت جدی و شدیدی وجود دارد.

لازم به ذکر است که تقاضای کار زیادی برای زبان آموزان به زبان انگلیسی وجود دارد، پس نیاز هست که گواهینامه زبان انگلیسی معتبری را کسب کنید. گاه مشاهده می شود که شرکت های بین المللی یا موسسات بزرگ رسانه ای همچون تلویزیون یا شبکه های خصوصی، جهت جذب دانشجویان خارجی فرصت های شغلی و برنامه هایی را در نظر می گیرند.

شرایط زندگی و تحصیل در ارزروم ترکیه

ارزروم از شهرهای فرهنگی و تاریخی ترکیه می باشد و قدمتی 4000 ساله دارد. همچنین شهر ارزروم دارای بناهای فرهنگی و تاریخی زیادی بوده و هر ساله بسیاری از گردشگران بین المللی جهت بازدید از این اماکن، راهی ترکیه می شوند.

گفتنی است که ارزروم دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبایی است که مورد توجه گردشگران بین المللی می باشد. کوه معروف پالاندوکن که در زمستان مملو از برف می باشد یک نمونه از جاذبه های طبیعی می باشد.

جدا از این مسائل، این شهر از نظر تحصیلی نیز یکی از بهترین مقاصد محسوب می شود، زیرا هزینه های زندگی و تحصیل در ارزروم نسبت به استانبول و اروپای بسیار پایین می باشد.

جهت زندگی دانشجویی حدود 300 تا 650 دلار در ماه نیاز می باشد و هزینه مسکن نیز با توجه به منطقه  سکونت متغیر می باشد.  همچنین دانشجویان این امکان را دارند که از طریق مسکن دانشجویی، اقدام کرده که هزینه پایینی نیز دارد یا جهت کم کردن هزینه مسکن، می توانند به صورت اجاره آپارتمان مشترک اقدام کنند.




Scroll to Top