اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: آلمانی

شرایط تحصیل مهندسی در آلمان | انواع رشته ها و دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان ، دانشگاه های مهندسی عمران ، تحصیل کارشناسی در آلمان ، بهترین دانشگاه های آلمان در مهندسی و بررسی مقاطع مختلف تحصیل مهندسی در این کشور، هزینه های تحصیل و زندگی در این مقاله مورد تحلیل دقیق و علمی قرار می گیرد. هر ساله متقاضیان زیادی از اقصی نقاط دنیا خواهان تحصیل مهندسی در آلمان می باشند و سوالاتی که اغلب این متقاضیان دارند این است که: آیا امکان تحصیل مهندسی در آلمان وجود دارد؟ برای تحصیل در رشته های مهندسی در این کشور چه شرایطی مورد نیاز است؟ آیا شرایطی وجود دارد که پس از تحصیل در این کشور مشغول به کار شوند؟ با مطالعه دقیق این نوشتار، پاسخ سوالات مطرح شده و سوالاتی از این قبیل که در ذهن شما شکل می گیرد را دریافت خواهید نمود.

 
  • تحصیل مهندسی در آلمان و شرایط عمومی آن
  • تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس
  • تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مقطع فوق لیسانس
  • تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکتری ( PHD )
  • تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های تحصیل
  • تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های زندگی در آلمان
  • تحصیل مهندسی در آلمان به همراه بورس تحصیلی
  • تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی
  • تحصیل مهندسی در آلمان و مدارک مورد نیاز
  • تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت ویزای همراه
  • تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت اقامت پس از تحصیل

تحصیل مهندسی در آلمان و شرایط عمومی آن

آموزش زبان آلمانی اصفهان

پیش از بررسی شرایط تحصیل مهندسی در آلمان، شرایط کلی و عمومی این کشور را با هم بررسی خواهیم نمود تا با آشنایی بیشتر از موقعیت و شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … به ارائه مطالب تخصصی در خصوص تحصیل مهندسی در آلمان بپردازیم. کشور آلمان با ایجاد عناوین مختلف شغلی کمی با کمبود نیروی کار متخصص مواجه شده و برای همین دلیل از پذیرش نیروی کار بین المللی و متخصص استقبال می نماید. این کشور تقریبا در مرکز اروپا و در همسایگی کشورهایی همچون اتریش، سوییس، دانمارک، هلند و … قرار دارد که بیش از 83 میلیون نفر را در خود جای داده است. زبان رسمی این کشور آلمانی است و واحد پول مورد استفاده در اقتصاد این کشور یورو می باشد. پایتخت کشور آلمان، شهر برلین است.

با توجه به شرایط خوبی که دولت برای تحصیل در این کشور قرار داده، بسیاری از افرادی که به دنبال تحصیل در کشوری پیشرفته هستند با توجه به رایگان بودن دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی با این کشور آشنایی دارند. تحصیل در این کشور به دو زبان آلمانی و انگلیسی امکان پذیر می باشد و امکانات خوبی برای دانشجویان در این کشور لحاظ گردیده است. البته تحصیل تنها راه مهاجرت به کشور آلمان نیست.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس

آموزش زبان آلمانی اصفهان

دانش آموزان زیادی در سال های آخر دوره متوسطه تمایل به تحصیل کارشناسی در آلمان را دارند که باید توجه داشته باشند که داشتن حداقل مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی برای پذیرش در دانشگاه های این کشور ضروری است. افرادی که می خواهند در دوره لیسانس پذیرش بگیرند بهتر است تا در یک دوره کالج به نام T-Course پذیرش بگیرند. در واقع دوره مذکور دوره ای است که معادل پیش دانشگاهی در نظر گرفته می شود و کمک بسیار زیادی برای آشنایی دانشجویان بین الملل با محیط آموزشی آلمان، آموزش زبان آلمانی، مرور دروس یاد گرفته در سال های گذشته انجام خواهد داد. در کالج با این دانش آموزان دروس پایه مانند ریاضی، فیزیک، هندسه، شیمی، زبان آلمانی و … کار شده و آنها را برای حضور در کلاس های دانشگاهی می کنند. لازم به ذکر است که دانش آموزانی که می خواهند به زبان آلمانی در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند باید مدرک زبان B1 را داشته باشند و یا اینکه برای تحصیل به زبان انگلیسی مدرک IELTS 6 ارائه نمایند.

همانطور که گفته شد تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان می باشد اما تحصیل در برخی دانشگاه های خصوصی سالانه شهریه ای حداقل 9,000 یورو را خواهد داشت. البته دانشجویان اجازه کار نیمه وقت تا 20 ساعت در هفته را نیز دارند. تحصیل کارشناسی در آلمان بین 3 الی 4 سال به طول می انجامد و باید بدانید که گپ تحصیلی طولانی برای این کشور مورد قبول نمی باشد و در صورت داشتن گپ تحصیلی بهتر است قبل از اقدام با وکیل مهاجرت در این زمینه مشاوره داشته باشید تا ریسک پذیرش و ویزای خود را به حداقل برسانید.

تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مقطع فوق لیسانس

آموزش زبان آلمانی اصفهان

مدارکی که دانشگاه های مختلف از دانشجو برای پذیرش درخواست می کند می تواند تفاوت هایی داشته باشد. مشخصاً باید دوره لیسانس خود را در دوره مهندسی به اتمام رسانده و فارغ التحصیل شده باشد. دانشجو باید زبان آموزشی آن دانشگاه را در نظر گرفته مدرک زبان مورد درخواست آن را ارائه نماید. به طور کلی دانشگاه هایی که به زبان آلمانی تدریس می کنند مدرک زبان B2 آلمانی از دانشجو می خواهند و در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود نیاز به ارائه مدرک IELTS 6.5 می باشد که در برخی دانشگاه ها امکان پذیرش IELTS 6 نیز وجود دارد.

در آلمان در حدود 200 مدرک کارشناسی ارشد مهندسی و نفاوری موجود می باشد و دانشجویان می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. معمولاً دانشگاه های آلمان دو بار در سال دانشجو می پذیرند و طول دوره تحصیل در دوره کارشناسی ارشد برای تحصیل مهندسی در آلمان 2 ساله می باشد. برای این مقطع مانند دوره لیسانس، تحصیل آن در دانشگاه های دولتی رایگان می باشد اما شهریه دانشگاه های خصوصی برای هر سال مقداری بالاتر از دوره لیسانس خواهد بود.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکتری ( PHD )

متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نموده اند و می خواهند تا به تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکتری بپردازند باید بدانند که اخذ پذیرش در این مقطع تفاوت زیادی با دوره های لیسانس و کارشناسی ارشد دارد. دانشجویان دکتری باید از نظر دانش زبانی در حد بسیار بالایی باشند و مدرک C1 آلمانی یا IELTS 7 ارائه نمایند. داشتن مقالات بین المللی مانند ISI کمک به سزایی برای پذیرش در این دوره انجام می دهد. اما مهم ترین نکته در پذیرش دکتری یافتن یک استاد راهنما یا سوپروایزر (Supervisor) می باشد. متقاضی باید با استاد راهنما در ارتباط بوده و مدارک خود اعم از رزومه، توصیه نامه از اساتید دوره گذشته و … را برای وی ارسال نماید. در صورت پذیرش توسط استاد راهنما شخص می تواند برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام نموده و در دانشگاه مد نظر تحصیل نماید. طول دوره دکتری در آلمان بین 3 الی 4 سال می باشد

تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های تحصیل

آموزش زبان آلمانی اصفهان

در مبحث مقاطع مختلف تحصیلی عنوان شد که دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصص برای تحصیل مهندسی در آلمان وجود دارد که شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. دولت حمایت های بسیاری را برای آموزش در این کشور در نظر گرفته است و تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی این کشور به صورت رایگان می باشد و مهم ترین شرط برای پذیرش در این دانشگاه ها داشتن مدرک زبان آلمانی می باشد. البته در برخی از دانشگاه ها هزینه هایی بین 100 تا 350 یورو در هر ترم بابت خدمات دانشجویی و ثبت نام دریافت می گردد و در برخی دیگر از دانشگاه ها همین مبلغ نیز دریافت نمی گردد. نکته ای که در زمینه شهریه در برخی دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشجو باید در طول دوره مشخص تحصیل خود را به پایان برساند وگرنه مشمول پرداخت شهریه خواهد شد.

اما تحصیل مهندسی در آ دانشگاه های خصوصی کشور آلمان شرایطی متفاوت با دانشگاه های دولتی این کشور دارد. اغلب دانشگاه های خصوصی این کشور انگلیسی زبان هستند و دانشجویان باید برای تحصیل شهریه پرداخت نمایند. این شهریه برای رشته های مختلف، در دانشگاه ها و مقاطع مختلف متغیر بوده و معمولا بین 3,000 الی 20,000 یورو می باشد.

تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های زندگی در آلمان

آموزش زبان آلمانی اصفهان

افرادی که تمایل به تحصیل مهندسی در آلمان را دارند باید هزینه های زندگی در این کشور را بررسی نموده و برای آن برنامه ریزی نمایند. نکته بسیار جالبی که در کشور آلمان با آن مواجه هستیم کنترل تورم است که در سال 2019 میزان تورم در این کشور 1.18 درصد بوده که نشان می دهد این غول تجاری اروپا با قدرت بالایی هزینه ها را کنترل نموده و اصطلاحاً با ثبات هزینه ها در این کشور مواجه هستیم. در هر صورت در موضوع هزینه های زندگی می دانیم که هزینه زندگی هر خانواده به سبک زندگی آنها و محیطی که در آن زندگی می کنند بستگی دارد. در آلمان هم زندگی در برخی شهرها همچون مونیخ یا فرانکفورت بالاتر از شهرهای کوچکتری مانند هانوفر و لایپزیک است. البته میانگین هزینه دانشجویی در حدود 700 تا 1,000 یورو می باشد که مسکن بیشترین سهم از این هزینه را دارد.

با این حال طبق بررسی انجام شده از سایت های آماری بین المللی برخی هزینه های روزمره شهروندان این کشور به شرح جدول زیر تقدیم می گردد.

رستوران ها (یورو)
موضوع بررسی حداقل قیمت حداکثر قیمت میانگین
وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت 8 14 10
غذا در مک دونالد و یا رستوران مشابه 99/6 50/8 8
کاپوچینو 2 20/3 71/2
کوکا و پپسی (بطری 0.33 لیتری) 30/1 3 29/3
آب (بطری 0.33 لیتری) 1 80/2 92/1
بازار و احتیاجات روزانه (یورو)
موضوع بررسی حداقل قیمت حداکثر قیمت میانگین
شیر (1 لیتر) 62/0 1 72/0
نان شیرینی (500 گرم) 94/0 2 44/1
برنج (1 کیلوگرم) 20/1 79/2 08/2
تخم مرغ (12 عدد) 43/1 60/2 83/1
سینه مرغ (1 کیلوگرم) 5 99/9 83/7
گوشت گاو (1 کیلوگرم) 80/8 15 50/10
سیب (1 کیلوگرم) 99/1 99/2 29/2
موز (1 کیلوگرم) 19/1 2 52/1
پرتقال (1 کیلوگرم) 33/1 99/2 93/1
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 80/0 2 14/1
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 99/0 70/1 26/1
آب (بطری 1.5 لیتری) 20/0 80/0 39/0
حمل و نقل (یورو)
موضوع بررسی حداقل قیمت حداکثر قیمت میانگین
بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی 30/2 3 70/2
تاکسی (1 کیلومتر) 70/1 50/2 2
بنزین (1 لیتر) 30/1 55/1 42/1

تحصیل مهندسی در آلمان به همراه بورس تحصیلی

متقاضیان زیادی در سراسر دنیا تمایل دارند تا بورسیه تحصیلی برای تحصیل مهندسی در آلمان دریافت نمایند و دریافت بورس برای هر دانشجویی ایده آل می باشد. اما اغلب بورسیه ها شرایط خاصی را دارند که از اصلی ترین های آن می توان به داشتن نمرات خوب و معدل بالا، مدرک زبان خوب و قرار داشتن در سنین پایین تر اشاره نمود. برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بنیادها و سازمان های مختلفی وجود دارند که با پرداخت بخشی یا تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو از او حمایت می نمایند. اغلب برای دوره های کارشناسی کمتر از دورهای کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود. برخی از بورسیه های تحصیلی مهندسی در آلمان که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند عبارتند از: DAAD، اراسموس، هانریش بل، انیشتین و …. البته برخی از بنیادهای ذکر شده در تمامی مقاطع اقدام به پرداخت کمک هزینه به دانشجویان می نمایند و برخی دیگر در مقاطعی خاص این کار را انجام می دهند.

تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی

آموزش زبان آلمانی اصفهان

از مزایایی که تحصیل مهندسی در آلمان می تواند برای دانشجویان داشته باشد این است که آنها می توانند علاوه بر زبان آلمانی، به زبان انگلیسی نیز تحصیل نمایند. مقاله ای که مطالعه می فرمایید را کارشناسان موسسه ملک پور تهیه و گردآوری نموده اند و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً حرام بوده و غیرقانونی محسوب می شود. همانطور که بیان شد تعدادی از دانشگاه های دولتی در این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس نموده و هزینه ای برای دانشجویان این دانشگاه وجود ندارد اما به دلیل کم بودن تعداد این دانشگاه ها، اخذ پذیرش در آنها مستلزم داشتن شرایط بسیار خوب تحصیلی اعم از نمرات بالا در رشته مورد نظر، نمره زبان بسیار بالا و حتی گاهاً قبول در امتحانات ورودی این دانشگاه ها می باشد. اما اگر به هر دلیلی امکان پذیرش در دانشگاه های دولتی این کشور را نداشتید، فرصت تحصیل در دانشگاه های خصوصی متعددی که در این کشور وجود دارد را نیز دارید که اغلب آنها به زبان انگلیسی تدریس می کنند. دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه ها نیز باید مدرک زبان IELTS متناسب با مقطع و درخواست دانشگاه را به آنها ارائه نمایند.

تحصیل مهندسی در آلمان و مدارک مورد نیاز

آموزش زبان آلمانی اصفهان

دانشجویانی که قصد تحصیل مهندسی در آلمان در هر مقطعی را دارند باید مدارک مورد نیاز برای آن را دانسته و آن را آماده نمایند. نکته ای که در پذیرش دانشگاه های آلمان وجود دارد این است که مدارک مورد نیاز برای رشته ها و بخصوص دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. البته بیشتر این تفاوت ها در جزئیات مدارک می باشد و در کلیات قالباً مشابه هستند. به طور مثال برخی دانشگاه مدرک زبان IELTS 6.5 و برخی دیگر IELTS 6 را از دانشجو می خواهند. به طور کلی متقاضیان باید مدارک زیر را برای دریافت پذیرش به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند تا دانشگاه پس از بررسی مدارک، پذیرش شخص را قبول یا رد نماید:

  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی برای هر مقطع به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
  • مدرک زبان ( آلمانی یا انگلیسی بنا به درخواست دانشگاه)
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی

تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت ویزای همراه

آموزش زبان آلمانی اصفهان

برخی از افرادی که مشغول به تحصیل مهندسی در آلمان هستند تمایل دارند تا اعضای خانواده خود را نیز به این کشور آورده و در کنار آنها زندگی کنند. این افراد می توانند طبق قانون الحاق خانواده تقاضای پیوستن اعضای خانواده خود را بدهند تا آنها نیز به آلمان بیایند. اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال بوده و شامل پدر، مادر و یا سایر اعضای خانواده نمی گردد. در برخی کشورها امکان ورود همزمان شخص اصلی و همراه وجود دارد اما آلمان این شرایط را نداشته و ابتدا باید شخص اصلی به این کشور وارد شود و بعد از حدود 2 تا 3 ماه درخواست الحاق را ارسال کند. البته خود ویزای همراه نیز الزاماتی دارد که شخص همراه باید برای دریافت ویزا آنها را رعایت نموده و مدارک آن را تهیه نماید. به عنوان مثال شخص باید نشان دهد که هزینه زندگی برای یک سال به عنوان همراه را در حساب خود دارد و مشکل مالی برای این کار وجود ندارد.

شایان ذکر است برای درخواست این ویزای همراه تحصیلی آلمان بایستی الزاماتی رعایت شود که به شرح ذیل می باشد:

  1. دانشجویان بایستی اثبات نمایند که منابع مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و هر یک از همراهان خود را دارند.
  2. بایستی محلی که برای زندگی در نظر گرفته شده است که دارای فضای کافی برای همه افراد خانواده باشد.
  3. قبل از اخذ ویزای تحصیلی آلمان دانشجویان بایستی ازدواج نموده باشند.
  4. افرادی که قصد دارند برای همراهان خود درخواست ویزای الحاق به خانواده نمایند بایستی حداقل 18 سال سن داشته باشند.
  5. بهتر است همراهان حداقل در سطح زبان آلمانی A1 مدرک داشته باشند.

تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت اقامت پس از تحصیل

آموزش زبان آلمانی اصفهان

همان طور که مستحضر هستید اقامت تحصیلی به واسطه تحصیل مهندسی در آلمان یا هر رشته دیگری یک اقامت موقت بوده و تا پایان دوره تحصیل معتبر می باشد. این نوع اقامت هیچ اثری برای اقامت دائم آلمان و یا حتی تابعیت آلمان شخص ندارد اما به شخصی که تحصیل خود را در آلمان به پایان برساند این اجازه داده می شود که برای مدت 6 الی 12 ماه اقامت خود را تمدید نماید و به دنبال کار بگردد. حال این سوال به وجود می آید که آیا افرادی که در رشته مهندسی تحصیل نموده اند می توانند در این مدت شغل مناسبی پیدا کنند؟ باید گفت که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی شانس بسیار بالایی برای یافتن کار دارند چون که کشور آلمان در رشته های مهندسی، IT و … با بحران نیروی کار مواجه است و این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند. البته دانستن زبان آلمانی و داشتن توانایی های دیگر می توانند به این افراد برای قرار گرفتن در موقعیت شغلی بهتر کمک کند. جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشور آلمان در بازه 4 تا 5 درصد بوده است و نیاز شدیدی به نیروی کار ماهر دارد. در نمودار زیر نرخ بیکاری این کشور در سالیان اخیر قابل مشاهده می باشد:

آموزشگاه زبان اصفهان




Scroll to Top