اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: فرانسه

تحصیل مامایی در فرانسه

♦ آموزشگاه زبان فرانسه ♦

مامایی یکی از رشته‌های تحصیلی زیرشاخه علوم پزشکی در فرانسه است. دانشگاه‌های پزشکی کشور فرانسه هرساله ۸ درصد ظرفیت خود را به جذب دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهند. کشور فرانسه در حال حاضر ۳۳ مرکز دانشگاهی مامایی دارد که همه آن‌ها با یک بیمارستان دانشگاهی در ارتباط هستند. تحصیل مامایی در فرانسه ۳ ساله است. برای دریافت مدرک کارشناسی مامایی، دانشجو بعد از سه سال باید در یک آزمون جامع شفاهی و کتبی شرکت کند. علاوه بر این دانشجو باید در ۴۰ زایمان حضور داشته باشد. مقطع کارشناسی ارشد مامایی در فرانسه ۲ ساله است. یک ماما در فرانسه به‌طور متوسط سالانه ۴۶۵۰۰ یورو دریافت می‌کند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • رنکینگ ۲۰۲۳ دانشگاه‌های مامایی فرانسه
  • مقاطع تحصیلی رشته مامایی در فرانسه
  • شرایط تحصیل در رشته مامایی در دانشگاه‌های فرانسه
  • زبان تحصیل رشته مامایی در فرانسه
  • شرایط کار رشته مامایی در فرانسه
  • اسناد و مدارک تحصیل در رشته مامایی در فرانسه
  • شرایط ادامه تحصیل و ارزیابی مدارک مامایی ایران
  • هزینه تحصیل رشته مامایی در فرانسه
  • اخذ ویزای تحصیلی فرانسه برای تحصیل مامایی در این کشور

رنکینگ ۲۰۲۳ دانشگاه‌های مامایی فرانسه

یک ماما کلیه امور مربوط به تشخیص بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری، ایجاد آمادگی برای زایمان، نظارت و مراقبت بر فرایند زایمان و مراقبت‌های پس از زایمان از مادر و نوزاد را بر عهده دارد. همچنین یک ماما در فرانسه امکان تجویز دارو و درخواست آزمایش و سونوگرافی برای بیمار را دارد. ماما معمولاً در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی مشغول به کار می‌شود.

یکی از برجسته‌ترین دانشکده‌های مامایی در فرانسه دانشکده سنت آنتونی وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن است. این دانشکده در محل بیمارستان سنت آنتونی واقع‌شده و در حدود ۸۰ دانشجو در ۴ کلاس ۴۰ تا ۵۰ نفرِ دارد.

نام دانشکدهرتبه QS ۲۰۲۳رتبه‌بندی تایمزرتبه شانگهای
دانشکده مامایی سنت آنتونی (Saint-Antoine) دانشگاه سوربن فرانسه ۶۰ ۸۸ ۵۱-۷۵
دانشکده مامایی دانشگاه آکس مارسلی فرانسه Aix-Marseille ۴۹۰ ۳۰۱-۳۵۰ ۱۰۱-۱۵۰
دانشکده مامایی دانشگاه پاریس Université Paris Cité ۲۴۸ ۱۵۵ ۵۱-۷۵
دانشکده مامایی دانشگاه مونتپولیر (University of Montpellier) ۵۰۱-۵۱۰ ۳۰۱-۳۵۰ ۱۰۱-۱۵۰
دانشکده مامایی دانشگاه لورن (Universite de Lorraine) ۸۰۱-۱۰۰۰ ۶۰۱-۸۰۰ ۲۰۱-۳۰۰

 

مقاطع تحصیلی رشته مامایی در فرانسه

برای مطالعه بیشتر در مورد موضوعات زیر، روی عناوین کلیک کنید:

تحصیل برای دریافت مدرک مامایی در فرانسه از دو دوره یا مرحله تشکیل شده است.

 

مقطع کارشناسی مامایی در فرانسه

مقطع کارشناسی مامایی در فرانسه شامل سه سال اول تحصیلات است. سه سال اول شامل شش‌ترم تحصیلی است و شامل PACES (سال اول مشترک بین رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی) نیز می‌شود. این سه سال معادل ۱۸۰ واحد است. این مدرک شامل تحصیلات عمومی در رشته مامایی بوده و معادل مدرک کارشناسی است.

واحدهای درسی رشته مامایی شامل واحدهای مشترک با رشته پزشکی (جنین‌شناسی، آسیب‌شناسی، آناتومی، فیزیولوژی، هورمون شناسی و …) است. دیگر واحدهای درسی شامل دروس تخصصی مامایی ازجمله زنان، زایمان، مامایی، نوزادان و اطفال است. همچنین دانشجو می‌تواند واحدهای بالینی و تئوری دیگری را به انتخاب خود جایگزین واحدهای ارائه‌شده کند.

 

مقطع کارشناسی ارشد مامایی در فرانسه

مقطع کارشناسی ارشد مامایی در فرانسه شامل چهار ترم و ۱۲۰ واحد است. واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد شامل مامایی، رویکردهای بالینی، تشخیص زایمان پزشکی، سلامت باروری، کمک به باروری زنان، فارماکولوژی، بهداشت عمومی، تحقیق، پایان‌نامه نویسی و … است. این مقطع تحصیلی واحدهای بالینی زیادی برای گسترش مهارت‌های مامایی برای دانشجو دارد.

مهارت‌های بالینی مامایی شامل ۴۸ تا ۶۰ واحد درسی است. یک آزمون جامع تئوری و بالینی به زبان فرانسوی (CSCT) نیز در پایان تحصیلات برای مرور کلی و اعتبار دادن به مدرک تحصیلی برگزار می‌شود.

CPD نیز یکی از دوره‌های دانشگاهی برای توسعه مستمر مهارت‌های مامایی است. در برخی از دانشگاه‌های فرانسه این دوره بخشی از تحصیلات مامایی است.

در فرانسه مقطع دکترای مامایی وجود ندارد. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد مامایی دارند می‌توانند برای مقطع دکترا در رشته‌های بهداشت عمومی، علوم اجتماعی یا علوم تربیتی ادامه تحصیل دهند.

 

شرایط تحصیل در رشته مامایی در دانشگاه‌های فرانسه

برای ورود به رشته مامایی در فرانسه دیپلم دبیرستان به‌علاوه قبولی در آزمون پایان سال اول (PACES) رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی لازم است. رشته موردقبول دیپلم دبیرستان، دیپلم علوم تجربی بوده و طول مدت تحصیل مامایی تا کارشناسی ارشد ۵ سال یا ۱۰ ترم است. برای ورود به رشته مامایی در سال دوم دانشگاه، دانشجو باید نمره موردنیاز این رشته را مطابق با نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم فرانسه کسب کند.

numerus clausus یا نمره لازم برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هرساله توسط وزارت علوم و وزارت آموزش عالی مطابق با تغییرات PACES تعیین می‌شود. شهریه ثبت‌نام در دانشکده مامایی مشابه با دانشکده پزشکی در فرانسه است و دانشجو باید هزینه‌های مربوط به CVEC یا مشارکت زندگی دانشجویی با دانشگاه و بیمه مسئولیت را پرداخت کند.

میزان پذیرش دانشجوی خارجی خارج از اتحادیه اروپا در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و مامایی بسیار محدود و در حدود ۸ درصد پذیرفته‌شدگان است. برای قبولی، دانشجوی خارجی باید نمره‌ای مساوی یا بالاتر از دانشجوی فرانسوی در سال اول کسب کند.

زبان تحصیل رشته مامایی در فرانسه

 

تحصیل در رشته مامایی و دیگر رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه به زبان فرانسوی ممکن است. ازاین‌جهت یکی از شرایط اصلی دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته مامایی تسلط به زبان فرانسه است. برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی برای جذب دانشجویان خارجی در رشته پزشکی و مامایی اقدام به برگزاری دوره‌هایی به زبان انگلیسی می‌کنند.

معمولاً دانشکده‌های پزشکی و مامایی مدرک DELF یا DALF را از دانشجویان می‌خواهند. داشتن سطح C1 یا مکالمه پیشرفته برای دانشجویان خارجی الزامی است. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل مامایی در فرانسه نمره ۶٫۵ به بالا است.

شرایط کار رشته مامایی در فرانسه

میزان درآمد یک ماما در فرانسه

سیاست‌های زاد و ولد در فرانسه جایگاه مناسبی به شغل مامایی داده‌است. یک ماما در فرانسه در مؤسسات بهداشت مادر و کودک و یا به‌صورت خوداشتغالی مشغول به کار می‌شود. مامایی در فرانسه منشور اخلاقی و حرفه‌ای داشته و یکی از سه رشته علوم پزشکی مهم در این کشور محسوب می‌شود.

حوزه تخصصی ماما در فرانسه بسیار گسترده شده است و حوزه‌های مربوط به ‌سلامت باروری، پیشگیری از بارداری و امور مربوط به زایمان را بر عهده دارد. البته این در شرایطی است که مادر در شرایط عادی بوده و از سلامت کامل برخوردار باشد. یک ماما کاملاً مستقل از متخصص زنان عمل کرده و تمامی امور مربوط به تجویز دارو، نوشتن نسخه و تجویز سونوگرافی و واکسیناسیون و غیره را بر عهده دارد.

میزان حقوق یک ماما در فرانسه به محل اشتغال، مدرک تحصیلی، میزان مهارت و تجربه بستگی دارد.

جدول زیر میزان درآمد یک ماما در فرانسه را نشان می‌دهد:

درآمدمبلغ
درآمد ناخالص یک مامای بیمارستانی در ابتدای کار ۲۰۰۰ یورو  در ماه
حقوق یک مامای باتجربه ۳۷۰۰ یورو در ماه
میانگین حقوق یک ماما ۴۶۵۰۰ یورو در سال
میانگین حقوق ماما ۳۸۸۰ یورو در ماه
کمترین میزان حقوق یک ماما ۲۳۷۰۰ یورو در ماه
حداکثر حقوق یک ماما ۷۱۷۰۰ یورو در ماه

 

اسناد و مدارک تحصیل در رشته مامایی در فرانسه

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای تحصیل مامایی در فرانسه شامل:

  • دیپلم دبیرستان در رشته تجربی
  • قبولی در آزمون سال اول دانشگاه‌های پزشکی و پیراپزشکی فرانسه PACES
  • ارائه مدرک زبان مورد درخواست دانشگاه مورد نظر

 
مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی فرانسه

 

شرایط ادامه تحصیل و ارزیابی مدارک مامایی ایران

کشور فرانسه برای ارزیابی مدرک مامایی از ایران و سایر کشورهای خارجی از سیستم ENIC-NARIC استفاده می‌کند. دانشجویی که مدرک لیسانس مامایی داشته و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مامایی در کشور فرانسه را دارد، باید مدرک خود را به تائید این سازمان برساند. این سازمان گواهی را به متقاضی ارائه می‌کند که نشان از تائید مدرک تحصیلی او در فرانسه است.

هزینه دریافت این گواهی برای هر مدرک ۷۰ یورو است. گواهی صادر شده توسط ENIC-NARIC به خودی خود معادل سازی مدرک نیست اما بسیاری از مؤسسات و دانشکده‌ها این گواهی را درخواست می‌کنند. این شبکه همچنین به متقاضی این امکان را می‌دهد ارزش مدارکی را که در فرانسه اخذ کرده است برای کشور خود معادل سازی و تائید کند.

 

گرایش‌های رشته مامایی در فرانسه

گرایش های رشته مامایی به شرح زیر است:

  • مشاوره در مامایی
  • باروری
  • مامایی قانونی
  • آموزش مامایی

 

هزینه تحصیل رشته مامایی در فرانسه

در صورت قبولی در رشته مامایی در فرانسه هزینه تحصیل با توجه به مقطع و رشته قبولی و دانشگاه تعیین می‌شود. پذیرش در دانشگاه‌های دولتی فرانسه رایگان است اما امکان پذیرش در این دوره‌ها مخصوصاً در مقطع لیسانس رقابتی است. دانشگاه‌های خصوصی شهریه نسبتاً بالایی دارند.

برخی از هزینه‌های تحصیلی در رشته مامایی دانشکده مامایی دانشگاه Aix-Marseille شامل:

  • هزینه مشارکت دانشجویی: ۹۱ یورو در سال
  • هزینه دوره لیسانس: ۱۷۰ یورو در سال
  • شهریه برای دوره فوق لیسانس: ۲۴۳ یورو در سال

شرایط دریافت بورسیه تحصیل مامایی در فرانسه

دانشجویان ورودی به دانشکده مامایی در فرانسه می‌توانند از برخی از بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. یکی از بورسیه‌های تحصیلی، بورسیه منطقه PACA جنوبی در زمینه بهداشت و مددکاری اجتماعی است. قبل از درخواست برای این بورسیه باید واجد شرایط بودن برای دریافت این بورسیه را بررسی کنید.

تسهیلات دانشجویی کشور فرانسه

 

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه برای تحصیل مامایی در این کشور

برای تحصیل در رشته مامایی در فرانسه لازم است متقاضی ویزای دانشجویی فرانسه را اخذ کند. طبق قوانین کشور فرانسه دانشجویانی که از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستند می‌توانند بدون ویزا در رشته‌های پزشکی در فرانسه تحصیل کنند؛ اما دیگر دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه باید به سفارت فرانسه مراجعه کنند.

شرایط صدور ویزای همراه برای دانشجوی مامایی در فرانسه

دانشجوی مامایی در فرانسه می‌تواند برای همسر و اعضای خانواده خود درخواست ویزای همراه فرانسه بدهد. در واقع اعضای خانواده نیز می‌توانند در مدت تحصیل همراه دانشجو در فرانسه زندگی کنند. در یافت ویزای همراه دارای شرایط خاصی است. دانشجو باید امکان اسکان و پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود در فرانسه را داشته باشد.

همسر و فرزندان برای ورود به فرانسه باید ویزای توریستی سه ماهه یا ویزای شنگن دریافت کنند.

سؤالات متداول

آیا امکان تحصیل رشته مامایی در فرانسه وجود دارد؟

برای تحصیل در رشته مامایی در دانشگاه‌های فرانسه باید در آزمون سال اول دانشکده‌های پزشکی نمره لازم برای رشته مامایی را کسب کنید.

رشته مامایی در چه مقاطعی در دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود؟

رشته مامایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود.

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشته مامایی در فرانسه وجود دارد؟

تحصیل در رشته مامایی در دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسه انجام می‌شود. تنها برخی از دانشگاه دوره‌هایی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌کنند.

آیا تحصیل مامایی در فرانسه شرایط سنی خاصی دارد؟

حداقل سن برای تحصیل مامایی و سایر رشته‌های پزشکی در فرانسه ۱۷ سال است.




Scroll to Top