اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: فرانسه

تحصیل رشته دندانپزشکی در فرانسه

♦ آموزشگاه زبان فرانسه اصفهان ♦

کشور فرانسه، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است که در زمینه پزشکی و دندانپزشکی شهرت فراوانی دارد. دانشگاه‌های دولتی این کشور جهت تحصیل، از اعتبار بالایی در رتبه‌بندی‌های جهانی برخوردار هستند. همچین امکان تحصیل رایگان در فرانسه به زبان فرانسوی را فراهم نموده‌اند. در این مقاله به بررسی دانشگاه‌ها و شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه می‌پردازیم. همچنین شما را با هزینه‌های تحصیل و زندگی در فرانسه و شرایط کار و اقامت پس از تحصیل دندانپزشکان در این کشور آشنا می‌کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه
  • دانشگاه‌های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه
  • پذیرش دندانپزشکی در فرانسه
  • تحصیل دندانپزشکی در فرانسه و دریافت ویزا
  • کار پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه
  • درآمد دندانپزشکان در فرانسه
  • مشاوره

شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

 رشته‌ دندانپزشکی نیز مانند رشته‌ پزشکی در فرانسه، از سطح بالایی برخوردار است و دانشجویان را ملزم به گذراندن دوره‌های PASS یا L.AS در سال اول تحصیل می‌کند. دوره دندانپزشکی در کشور فرانسه، به زبان فرانسه ارائه می‌شود و شش سال طول می‌کشد.

سال اول تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه، مشترک با سال اول تحصیل در رشته پزشکی فرانسه است. 

دانشجویان پس از پذیرفته شدن در رشته دندانپزشکی، در دوره اول تحصیل، که شامل اصول پایه دندانپزشکی است، دانش بنیادی لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های دهان، دندان، فک، آناتومی دندان و سر و گردن و… را کسب می‌کنند. علاوه‌بر‌این دروس علوم سلامت شامل بهداشت عمومی، سلامت و پیشگیری و تصویربرداری پزشکی نیز، به دانشجویان ارائه می‌شود.

در طول دوره عملی (شبیه سازی)، دانشجویان مهارت‌های عملی خود را در حهت توسعه انواع دندان‌ها و همچنین استفاده از پروتز‌های دندانی، توسعه می‌دهند. همچنین یک دوره کارآموزی پرستاری ارائه می‌شود که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا درباره تکنیک‌های مراقبت، بهداشت بیمارستان و کمک‌های اولیه، آموزش ببینند.

در پایان دوره اول تحصیل، دانشجویان مدرک دیپلم آموزش عمومی علوم دندان (DFGSO) را دریافت می‌کنند. ارزش این مدرک برابر مدرک لیسانس در فرانسه است.

در دوره دوم تحصیل، دانشجویان به دانش عمقی در سلامت عمومی دندان، دندانپزشکی قانونی و بیهوشی، دست می‌یابند. نیمی از دوره دوم تحصیل دندانپزشکی به شکل کارآموزی بوده و در مرکز بیمارستان دانشگاه (CHU) ارائه می‌شود.

در پایان دوره دوم تحصیل دانشجویان مدرک دیپلم آموزش عمقی علوم دندان (DFASO) را کسب می کنند، ارزش این مدرک برابر مدرک فوق لیسانس در فرانسه است.

در پایان سال پنجم، دانشجویان باتوجه به عمکرد تحصیلی خود دو مسیر پیش روی خود دارند: دوره کارآموزی کوتاه‌مدت و دوره کارآموزی بلند‍مدت

دوره کوتاه مدت که توسط ۹۰% دانشجویان انتخاب می‌شود، یک دوره یک‌ساله جهت آماده‌سازی دانشجویان برای فعالیت در حرفه دندانپزشکی است. برای کسب مدرک دندان‌پزشکی (DE)، لازم است کارآموزی‌ها و آموزش‌های کسب‌شده، اعتبارسنجی شوند و دانشجو از پایان‌نامه خود دفاع کند. امکان گذراندن دوره کارآموزی درازمدت، با شرکت در یک آزمون رقابتی امکان‌پذیر است.

فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی، می‌توانند یکی از سه تخصص ارتودنسی، پزشکی دهان و جراحی دهان را جهت تحصیل تخصص در فرانسه انتخاب کنند.

 

مزایای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

 

دوره تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه می‌تواند مزایای زیادی برای دانشجویان به‌همراه داشته باشد. باتوجه به اینکه زبان تحصیل دندانپزشکی در این کشور فرانسوی است، دانشجویان می‌توانند از تحصیل رایگان و کمک‌هزینه‌های دولتی، بهره‌مند شوند. همچنین دانشگاه‌های فرانسوی ارائه دهنده دوره دندانپزشکی، از سطح علمی و کیفیت آموزشی بالایی در سطح جهان برخوردار هستند.

کار در حیطه دندانپزشکی در فرانسه، می‌تواند مزایای زیر را برای شما به‌همراه داشته باشد:

  • بدست آوردن تجارب عمیق و باارزش، از طریق کار در یکی از به‌روزترین کشورها در زمینه پزشکی.
  • امکان کسب درآمد تا ۱۵,۰۰۰ یورو در ماه
  • صنعت بهداشت و روش‌های درمانی فرانسه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.
  • کشور فرانسه دارای موقیت‌های مناسبی برای زندگی، گردشگری، تجهیزات پزشکی، امکانات آموزشی و بهداشتی است.
  • سیستم مراقبت‌های بهداشتی در این کشور جزو برترین سیستم‌های بهداشتی جهان است. این امکانات به صورت رایگان در اختیار پزشکان و دندانپزشکان قرار می گیرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد موضوعات زیر، روی عناوین کلیک کنید:

 

دانشگاه‌های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دانشگاه‌های معتبر فرانسه که در رشته دندانپزشکی دانشجو می‌پذیرند، به شرح زیر است:

دانشگاه محل دانشگاه
دانشگاه بورگوندی شهر دیژون
دانشگاه استراسبورگ شهر استراسبورگ
دانشگاه ساحل آزور (کوت دازور) شهر نیس
دانشگاه رنه دکارت شهر پاریس
دانشگاه تولوز III – پل سابتییر شهر تولوز
دانشگاه وسترن بریتانی شهر برست
دانشگاه نانت شهر نانت
دانشگاه رن شهر رن
دانشگاه لیون شهر لیون
دانشگاه آیکس مارسی شهر مارسی
دانشگاه لورن شهر لورن
دانشگاه مون پلیه شهر مون پلیه
دانشگاه آورن شهر کلرمونت
دانشگاه پاریس در غرب شهر پاریس
دانشگاه لیل شهر لیل
دانشگاه لویی پاستور شهر استراسبورگ

اکثر این دانشگاه‌ها دارای امکانات و کلینیک‌های تخصصی سطح بالایی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که در این لیست برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خصوصی نیز ذکر شده است که معمولا هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در آن‌ها بسیار زیاد است.

لیست دانشگاه‌های موردتایید وزارت بهداشت ایران در فرانسه در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، همان لیست دانشگاه‌های موردتایید سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ است.

 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

 

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه بر اساس یورو به شرح زیر است:

دانشجویان بین المللی دانشجویان بومی مقطع تحصیلی
۲۷۷۰ ۱۷۰ لیسانس
۳۷۷۰ ۲۴۳ فوق لیسانس
۳۸۰ ۳۸۰ دکتری

زندگی در فرانسه، بسته به شهر محل سکونت و سبک زندگی دانشجو، هزینه‌های متفاوتی را دربر خواهد داشت. میان شهرهای مختلف فرانسه، شهر پاریس، پایتخت و گرانترین شهر این کشور محسوب می‌شود. هزینه زندگی در پاریس، حدود ۹۷۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه است. البته امکان کار کنار تحصیل در فرانسه، برای دانشجویان بین‌المللی از بدو ورود به فرانسه ممکن است.

 

پذیرش دندانپزشکی در فرانسه

 

پذیرش دندانپزشکی در فرانسه

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت تحصیل در فرانسه، امکان تحصیل با شهریه بسیار پایین در این کشور است. تحصیل و فعالیت در زمینه‌ی دندانپزشکی در کشور فرانسه، تحت نظر آژانس دولتی در حوزه‌ی قضایی به نام Orde National des Chirurgiens Dentistes (CNS) است. حدود ۵۰% از دندانپزشکان فرانسه به این واحد مرتبط هستند.

 

اخذ پذیرش عمومی دندانپزشکی فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه به ۳ دوره آموزشی و کارآموزی دندانپزشکی یا دیگر تخصص‌ها، تقسیم می‌شود که درنهایت منجر به دریافت مدرک دندانپزشکی عمومی خواهد شد. مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دندانپزشکی فرانسه، با توجه به کشور محل زندگی شما، می‌تواند متفاوت باشد. برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌ها، می‌توانید مستقیماً از طریق وب‌سایت آن‌ها اقدام کنید. شرایط ورود را به دقت بررسی کنید. حداقل در سه موسسه مختلف درخواست دهید تا شانس پذیرش شما افزایش یابد.

 

اخذ پذیرش تخصص دندانپزشکی فرانسه

برای دندانپزشک شدن، باید به فنون درمان و پیشگیری تخصصی در دندانپزشکی تسلط داشته باشید. برای پذیرش در مقطع تخصص دندا‌نپزشکی باید از قبل ۶ سال دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده باشید.

محبوب‌ترین برنامه‌های تخصص دندانپزشکی در فرانسه به شرح زیر است:

  • ارتودنسی
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • اندودنتیکس
  • پروتزهای دندانی
  • دندانپزشکی کودکان

 

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه و دریافت ویزا

حدود ۱۰٪ از متقاضیان ثبت‌نام در رشته دندانپزشکی در فرانسه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. دانشگاه‌های دندانپزشکی فرانسه، هر ساله بالاترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

دانشجویان باید ۳ ماه قبل از ورود به کشور فرانسه، با مراجعه به نزدیکترین کنسولگری یا سفارت این کشور، برای درخواست ویزای دانشجویی (VLS-TS) اقدام کنند. این درخواست می‌تواند شخصا یا از طریق اداره پست ارسال شود. ویزای فرانسه نه تنها به دانشجویان اجازه زندگی و تحصیل در فرانسه را می‌دهد، بلکه آن‌ها با داشتن این ویزا، می‌توانند تا ۹۶۴ ساعت در سال (۲۰ ساعت در هفته) در فرانسه کار کنند. همچنین این ویزا، امکان سفر آزادانه به کشورهای منطقه شینگن را فراهم می‌کند. هزینه درخواست برای ویزای دانشجویی فرانسه، ۹۹ یورو است.

 

کار پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه

رشته دندانپزشکی در کشور فرانسه، یکی از پردرآمدترین مشاغل این کشور به‌شمار می‌رود. درصد زیادی از دندان‌پزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های فرانسه، می‌توانند در آینده یکی از دندانپزشکان ماهر این کشور شوند. اما کار پس از تحصیل در فرانسه، دارای شرایط خاصی است. فارغ‌التحصیلان باید دوره‌های ویژه کارآموزی را با نمرات قابل قبول بگذرانند تا بتوانند وارد بازار کار کشور فرانسه شوند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری این کشور تغییر دهند.

 

شرایط کار دندانپزشکی در فرانسه

شرایط کار دندانپزشکی در فرانسه، برای افراد مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. شهرهایی مانند پاریس، لیون، نیس، نانت، اولوز، مارسی، بوردو، لیل، تولوز، استراسبورگ و مون پولیه بهترین شهرها برای دندان‌پزشکان هستند. همچنین تجربه کار، با میزان درآمد دندانپزشکان رابطه مستقیمی خواهد داشت. امکان گذراندن دوره‌های داخلی و خارجی برای دندانپزشکان در فرانسه موجود است. همچنین آن‌ها از مزایای بازنشستگی و بیمه سلامت بهره‌مند خواهند شد.

 

درآمد دندانپزشکان در فرانسه

دانشجویان فارغ‌التحصیل، در اوائل کار خود بهتر است که زیرنظر پزشکان باسابقه کار کنند. روزهای کاری در فرانسه از دوشنبه تا جمعه است و دندانپزشکان به‌شورت استاندارد ملزم به ۳۵ ساعت کار در هفته هستند. مدارک و مراحل اخذ پذیرش از فرانسه را باید طبق آنچه در سایت دانشگاه آمده، رعایت کرد.

فردی که در فرانسه به عنوان دندانپزشک کار می‌کند معمولاً حدود ۱۱۷,۰۰۰ یورو در سال درآمد دارد. دستمزدها از ۶۰,۸۰۰ یورو (کمترین) تا ۱۷۹,۰۰۰ یورو (بالاترین) متغیر است.

دندانپزشکانی که در بخش های دولتی مشغول به فعالیتند، ۵% بیشتر از دندانپزشکان شاغل در بخش های خصوصی درآمد دارند.

 مدارکی که برای شروع به کار رسمی دندانپزشکان لازم خواهد بود، شامل موارد زیر است:

مدرک دندانپزشکی (اولویت با افرادی است که مدرک تحصیلی خود را در کشورهای اتحادیه اروپا کسب کرده‌اند) برای افراد غیر اتحادیه اروپا پاسپورت لازم است
حداقل داشتن دو سال سابقه کاری داشتن قرار داد دائمی
کسب مدرک B2 زبان فرانسوی در صورت ارتباط بهتر با بیماران بهره‌مند بودن از روحیه کار تیمی

 

مشاوره

موسسه سخن سرایان با کادری مجرب در انواع روش‌های آموزش زبان فرانسه مشاوره ارائه می‌دهد.




Scroll to Top