اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

دسته: آلمانی

تحصیل در آلمان | مهاجرت تحصیلی آلمان

تحصیل در آلمان 2023 چگونه است؟

ددلاین دانشگاه‌های آلمان

در بسیاری از رشته‌های تحصیلی موسسات آموزشی این کشور می‌توان سالانه دو بار درخواست پذیرش داد؛ شروع دوره در ترم زمستان یا تابستان. به طور کلی، درخواست‌های پذیرش برای ثبت‌نام در ترم زمستان باید تا 15 جولای و درخواست‌های پذیرش برای ثبت‌نام در ترم تابستان باید تا 15 ژانویه ثبت شود.

با این حال، تاریخ دقیق مهلت و ددلاین ثبت‌نامِ برنامه‌های تحصیلی بین هر یک از موسسات متفاوت است و ممکن است یک موسسه مهلت‌ها و تاریخ‌های متفاوتی را برای هر یک از برنامه‌ها تعیین کند.

مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی در آلمان

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی حتما باید مدرک دیپلم خود را در دست داشته باشند و متقاضیان خارجی نیز که دیپلم دبیرستانی خود را از کشور آلمان دریافت نکرده باشند، باید در یک آزمون (Feststellungsprüfung) که سطح دانش علمی آن‌ها را می سنجد، شرکت نمایند تا نمره قابل قبول دانشگاه مورد نظر خود را دریافت کنند.

همچنین این افراد می توانند در کالج های مقدماتی یک دوره 1 ساله Studienkolleg را گذرانده باشند تا بتوانند به مقطع کارشناسی دانشگاه های آلمان راه یابند. در واقع دوره کالج برای متقاضیان خارجی، به نوعی معادل سازی مدرک دیپلم شخص می باشد که به زبان آلمانی تدریس می شود.

دانشجویان برای ورود به دانشگاه های دولتی آلمان، نیاز به مدرک زبان آلمانی در سطح B1 و B2 را دارند. در صورتی که دانشجویان نتوانند نمره قبولی لازم در زبان آلمانی را کسب نمایند، امکان ورود به دانشگاه های دولتی آلمانی میسر نخواهد شد.

برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آلمان به مدارکی نیاز است که شامل موارد زیر می شود: 

  • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معادل دیپلم کشور آلمان
  • تکمیل فرم ثبت درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 (نمره قابل قبول به دانشگاه و رشته مورد نظر نیز بستگی دارد.)

    رشته های ارائه شده در آلمان

    رشته های متنوعی در دوره کارشناسی در دانشگاه های آلمان ارائه می شود که رشته های:

    • علوم مهندسی مکانیک
    • علوم کامپیوتر
    • زیست شناسی
    • اقتصاد
    • علوم زیست محیطی
    • مدیریت بازرگانی
    • روانشناسی
    • مهندسی صنایع
    • مهندسی عمران از محبوب ترین رشته هایی است که در مقطع کارشناسی، افراد زیادی تمایل به شرکت در آن را دارند.
    • بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، همواره دارای بالاترین رتبه‌ها در بین دانشگاه‌های جهان هستند. سیستم آموزشی دانشگاه‌های آلمان بر پایه تحقیق و پژوهش می‌باشد. از جمله برترین دانشگاه‌های آلمان با رنکینگ‌های جهانی از نظر سایت QS، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      مونیخ Munich (LMU) رتبه جهانی 62
      دانشگاه صنعتی مونیخ Munich رتبه جهانی 61
      هایدلبرگ Heidelberg رتبه جهانی 64
      هامبولت برلین Humboldt Of Berlin رتبه جهانی 121
      دانشگاه فرایبورگ Freiburg رتبه جهانی 186
      آخن Aachen RWTH رتبه جهانی 144
      دانشگاه توبینگن Tubingen رتبه جهانی 168

      شرایط تحصیل در آلمان

      نحوه اپلای گرفتن از دانشگاه های آلمان به این صورت است که دانشجویان بین‌المللی، باید نمرات آزمون ACT یا SAT را با حداقل امتیاز 28 و 1300 ارائه دهند. برخی از کالج یا دانشگاه‌ها، بورسیه‌هایی به دانشجویان برای تأمین هزینه کتاب و هزینه‌های زندگی اعطا می‌کنند. رایگان بودن تنها مختص به امور تحصیلی دانشجویان است، به این معنا که شما ملزم به پرداخت شهریه نخواهید بود؛ اما ممکن است برای مواردی مانند خدمات دانشجویی، از شما مبلغ ناچیزی دریافت شود.

      برای تحصیل در دانشگاه های رایگان آلمان، باید به زبان رسمی این کشور یعنی آلمانی، تا حدود زیادی مسلط باشید. با ارائه گواهی معتبر آزمون زبان و یا مدرک دریافتی از موسسات معتبر، می‌توانید مشمول شرایط تحصیل در این کشور شوید. در صورتی که بخواهید در دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تحصیل کنید، ممکن است هزینه اندکی از شما دریافت شود. علاوه بر اینکه افراد می‌توانند از امکانات تحصیل این کشور استفاده کنند، دانشگاه‌ها نیز به دانشجویان خود، بلیط‌هایی را جهت تخفیف گرفتن در امور حمل و نقل یا خوراک ارائه می‌دهند.

      تحصیل، عموما در دانشگاه‌های دولتی و ایالتی امکان‌پذیر است. دانشگاه‌های خصوصی بورسیه‌هایی را به متقاضیان ویژه و دارای شرایط ارائه می‌دهند؛ اما اگر بخواهید بدون بورسیه در دانشگاه‌های خصوصی آلمانی تحصیل کنید، باید شهریه آن‌ها را بپردازید. هزینه سالیانه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور، حدود 16,000 الی 20,000 یورو خواهد بود. البته بهتر است قبل از ارسال درخواست و اقدام برای تحصیل، هزینه شرکت در هر دوره را در وبسایت اصلی دانشگاه مربوطه بررسی نمائید.

      تمامی دانشگاه‌های دنیا از دانشجویان خارجی شهریه دریافت می‌نمایند؛ اما آلمان از جمله معدود کشورهایی است که شرایط تحصیلات رایگان را در دانشگاه‌های دولتی خود برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. مردم کشور آلمان بر این باورند که، نباید به تحصیل به عنوان هدفی تجارتی نگاه کرد. در سال‌های پیش، قانونی مبنی بر دریافت تنها 1000 یورو در سال از دانشجویان به عنوان شهریه تصویب شد که در سال 2014 منسوخ اعلام گردید. بهتر است تمام اقدامات برای تحصیل در آلمان را با طی کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

      چه کسانی امکان تحصیل در آلمان 2022 را دارند؟

      تمامی افراد متقاضی اعم از آلمانی‌ها، اروپایی‌ها و همه غیر اروپایی‌ها می‌توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند. فرقی نمی‌کند که شما اهل اتحادیه اروپا هستید یا خیر، زیرا این مسئله شامل تمامی برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی می‌گردد. تنها یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و این موضوع است که چنانچه دانشجویان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشند، نیازمند اخذ مجوز اقامت در آلمان خواهند بود.

      آیا رایگان بودن دانشگاه دلیل بر بی‌کیفیت بودن خدمات تحصیلی آن است؟

      بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارند، گمان می‌کنند تحصیلات رایگان به معنی تحصیل در دانشگاه‌های بی‌کیفیت است. خیر به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد، زیرا دانشگاه‌های آلمان از بهترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آیند. بسیاری از موسسات تحصیلی عالی این کشور، در میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای دارند. مسئله رایگان بودن هزینه دانشگاه‌ در آلمان، قانونی می‌باشد که توسط دولت این کشور تصویب شده است. مدرک اخذ شده از دانشگاه‌های آلمان، راه فارغ‌التحصیلان برای ورود به بهترین جایگاه‌های شغلی در بهترین کشورها و بهترین مراکز را هموار خواهد کرد.

      کمک مالی جهت تحصیل در آلمان

      باید گفت که طبق قانونی در کشور آلمان، به دانشجویانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، به مدت چهار الی پنج سال تا زمان اخذ مدرک کارشناسی، هر ماه 650 یورو اعطا می‌شود. به صورت کلی، زبان آموزش در دانشگاه‌ها آلمانی است، بنابراین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند باید دارای دانش کافی از زبان آلمانی باشند.

    • تحصیل در مقطع دبیرستان در آلمان

      بر اساس قوانین موجود در آلمان، تحصیل مقطع دبیرستان در این کشور برای اتباع آلمانی، اجباری و رایگان است. دانش‌آموزان غیر آلمانی که خواستار تحصیل در دبیرستان های آلمان به صورت رایگان هستند، باید بدانند که اخذ ویزای این کشور برای افراد زیر 18 سال کار راحتی نخواهد بود. دانش‌آموزانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی این کشور شدند، می‌توانند در مدارس دولتی به صورت رایگان تحصیل کنند. پس از اتمام دوره دبیرستان و در صورت قبولی در آزمون نهایی، به دانش‌آموزان مدرکی به نام “Abitur” داده می‌شود.

      بورسیه تحصیلی مقطع دبیرستان آلمان

      یکی از امکانات مهمی که دانش‌آموزان جهت تحصیل در آلمان برای اخذ آن اقدام می‌کنند، بورسیه تحصیل در مقطع دبیرستان است. با توجه به سیستم آموزشی موجود در آلمان، تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان می‌باشد. به همین دلیل امکان اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان و مقاطع پایین‌تر تحصیلی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا دانش‌آموزانی که به واسطه تحصیل در دبیرستان وارد این کشور شده‌اند بابت تحصیل خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند




Scroll to Top