اصفهان , خیابان توحید میانی , نزدیک چهارراه پلیس ، نبش کوچه 14 - 03136285448 - 03136251197

رشته دارو در ترکیه

♦ آموزشگاه آموزش زبان ترکی اصفهان ♦

تحصیل داروسازی در ترکیه

 

تحصیل داروسازی در ترکیه، طی چند سال اخیر از محبوبیت بالایی بین دانش آموزان و دانشجویان ایرانی برخوردار شده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که تحصیل در رشته داروسازی به‌طور کل رشته لوکس و پردرآمدی به‌حساب می‌آید. رشته داروسازی در ترکیه در اکثر دانشگاه ها تدریس می‌شود. در این رشته هرساله تعداد مشخصی دانشجو را پذیرش می کنند؛ که از این تعداد سهمیه مشخصی به دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرد. در این مقاله سعی داریم شما را به‌طور کامل با رشته داروسازی آشنا کرده و هر آنچه برای تحصیل این رشته در کشور ترکیه نیاز دارید را مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

تحصیل داروسازی در ترکیه پس از تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، محبوب ترین رشته تحصیلی گروه علوم پزشکی در این کشور به‌حساب می‌آید. این رشته تأثیر به سزایی در تولید دارو و درمان بیماری‌های خاص دارد. سرفصل‌های رشته داروسازی بسیار زیاد بوده و به دو بخش دروس تخصصی و دروس پایه تقسیم می‌شوند. رشته داروسازی مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه مقاله به‌طور مفصل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، اما باید بدانید که این رشته معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها دروس بسیار سخت با جذابیت کم برای مطالعه و عدم تناسب آموخته‌های دانشگاهی با کار عملی است.

طول دوره داروسازی در ترکیه

مدت تحصیل داروسازی در ترکیه 5 سال تحصیلی یا به عبارتی 10 ترم است. در طول 4 سال اول در دانشگاه به دانشجویان مباحث و دروسی نظیر فناوری اطلاعات پایه، تاریخچه داروسازی و اصلاحات، شیمی تحلیلی و شیمی عالی، قوانین داروسازی، مواد اولیه داروسازی، علوم پایه داروسازی و علوم پایه پزشکی، شیمی دارویی، بیوشیمی بالینی، فناوری دارویی و … آموزش داده می شود. در یک سال باقی مانده نیز دانشجویان ملزم به سپری کردن یک دوره کارآموزی در داروخانه یا مجموعه های داروسازی هستند. این امر به منظور تعامل دانشجویان با بیماران و شناسایی بهتر داروها توسط آن ها انجام می شود.

معادل سازی مدرک داروسازی در ترکیه

برای خیلی ها این سوال پیش می آید که معادل سازی مدرک داروسازی در ترکیه چگونه انجام می شود؟ دانشگاه های زیر مورد تائید وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران هستند و معادل سازی مدرک دانشگاه های ترکیه در آنها به سادگی امکان پذیر است. شما می‌توانید پس از اتمام دوره تحصیل داروسازی در ترکیه بدون آزمون یا با کنکور، به انتخاب خود در یکی از مراکز درمانی، تحقیقاتی، داروخانه، دانشگاه ها و … مشغول به کار شوید. دانشگاه هایی که برای رشته داروسازی در ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند، شامل:

  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه بوغازچی
  • دانشگاه مدیترانه شرقی در قبرس

برای قبولی در رشته داروسازی در ترکیه چه باید کرد؟

تحصیل داروسازی در ترکیه، تفاوت‌های مختصری با تحصیل در دیگر رشته های این کشور دارد. اگر در رشته داروسازی در ترکیه قبول شوید ابتدا باید یک سال، در کالج مخصوص دانشگاه تحصیل کنید و از سال بعد وارد دانشگاه شوید. رشته داروسازی در ترکیه 5 سال طول می کشد. چیزی معادل با 10 ترم تحصیلی. از مهم‌ترین شرایط تحصیل این رشته این است که مدرک پیش دانشگاهی در رشته ریاضی یا تجربی داشته باشید.

تقریباً می‌توان گفت تمامی کشورها آزمون مشخصی برای ورود دانش آموزان به دانشگاه ها مشخص کرده اند. اما آزمون‌های ورودی دانشگاه های ترکیه کاملاً متفاوت بوده و یک آزمون جامع برای پذیرش دانشجو ندارد. بسیاری از کسانی که متقاضی تحصیل رشته داروسازی هستند صرفاً از روی علاقه به شیمی و موارد این‌چنینی وارد این رشته می شوند. برای ورود به دانشگاه های ترکیه در رشته داروسازی 4 راه وجود دارد:

  1. تحصیل بدون آزمون: در پذیرش بدون آزمون درخواست برای رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، معماری و … بسیار زیاد است.
  2. آزمون یوس: آزمون YOS اصلی‌ترین و مهم‌ترین آزمون برای ورود به دانشگاه های ترکیه است. دانشگاه ها در زمان مشخصی از سال اقدام به گرفتن این آزمون می کنند. اگر می خواهید به زبان ترکی استانبولی تحصیل کنید باید در آزمون یوس شرکت نمایید.
  3. آزمون SAT: آزمون SAT را می‌توان به عنوان مهم‌ترین آزمون بین‌المللی نام برد که برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه های اکثر کشورها برگزار می‌شود. اگر می خواهید به زبان انگلیسی تحصیل نمایید باید در آزمون SAT شرکت نمایید.
  4. بورسیه تحصیلی: بورسیه را می‌توان به عنوان اولین انتخاب برای تحصیل داروسازی در ترکیه برای تمامی کسانی که می‌خواهند در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند دانست. یک فرصت عالی با ظرفیتی کم. اغلب دانشگاه های ترکیه دارای بورسیه تحصیلی هستند و افرادی را با شرایط خاص پذیرش می‌کنند.

بهترین دانشگاه های تحصیل داروسازی در ترکیه عبارتند از :

  • دانشگاه قاضی : این دانشگاه از نمونه دانشگاه‌های دولتی در شهر آنکارا واقع در ترکیه است و دارای 21 دانشکده، 7 موسسه آموزشی، 11 مدرسه حرفه­ای، 4 مدرسه و 52 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است. این دانشگاه دارای یکی از برترین مدارس پزشکی در ترکیه است و هر ساله افراد زیادی برای ورود به این دانشگاه تلاش می‌­‌کنند.
  • دانشگاه یدیتپه : این دانشگاه بهترین دانشگاه خصوصی استانبول به حساب می­‌‌آید که دارای 13 دانشکده در رشته­‌های مختلف از جمله رشته داروسازی است. در سال‌‌های 2017 و 2018 این دانشگاه رتبه اول در بین دانشگاه‌‌های خصوصی را به دست آورده است. بد نیست بدانید این دانشگاه تمام انرژی مورد نیاز خود را از طریق پنل­‌‌های خورشیدی که در پشت­‌بام این دانشکده‌‌ها نصب شده، تامین می‌­‌کند.
  • دانشگاه حاجت تپه : دانشگاه حاجت تپه که واقع در شهر آنکاراست نیز دارای سطح علمی بالا و کیفیت آموزشی ویژه است. فعالیت این دانشگاه از سال 1967 آغاز شده و این دانشگاه برای دانشجویان، امکانات رفاهی و خدمات تسهیلاتی خوبی را فراهم کرده است. در این دانشگاه دانشجویان علاوه بر تحصیل می‌­‌توانند در برنامه‌­های مختلف علمی و هنری که این دانشگاه برگزار می‌­‌کند، شرکت نمایند. همچنین مدارک ارائه شده توسط دانشگاه حاجت تپه دارای اعتبار بین‌­‌المللی است و فارغ‌­‌التحصیلان به راحتی می‌­‌توانند در هر کجای جهان در بیمارستان‌­‌ها، داروخانه‌­‌ها، مراکز داروسازی و… مشغول به کار شوند.
  • دانشگاه آنکارا : این دانشگاه دولتی پس از سال 1946 شروع به فعالیت کرده است. در این دانشگاه دانشجویان می‌توانند ضمن تحصیل از زندگی خوب و مفرح دانشجویی نیز بهره‌مند گردند و از برنامه‌های ورزشی، هنری، علمی و فرهنگی که توسط دانشگاه ارائه می‌شود، نهایت استفاده را ببرند.



Scroll to Top